Eerst zou ik graag het woord ‘Slugging’ willen introduceren (Een Engelse term, uiteraard). Hier staat de uitleg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Slugging
‘Slugging’ is dus een hybride tussen liften en carpoolen. Spontaan carpoolen, zoiets. Naast bushaltes staan er Slugging-haltes, waar auto's kunnen stoppen en Sluggers kunnen oppikken.
__________________________________________________ ______________
Carpoolen in Vlaanderen, geen succes?
Het carpoolen in Vlaanderen draait op een laag pitje. Hoewel we in 2011 van de bevoegde Minister te horen kregen dat 60% van de carpool-plaatsen bezet zijn in Vlaanderen, zal het file-probleem hier niet mee opgelost geraken. Minder dan 3% van de bevolking carpoolt occasioneel naar het werk.
Een paar jaar geleden beloofde Minister Crevits werkt te maken van een mobile app om te carpoolen. Dit is het resultaat:
http://www.cocar.be. Met 47 likes op Facebook zal dit geen aardverschuivingen in ons verkeerslandschap teweeg brengen.
Het Brussels initiatief doet het iets beter met
http://djump.in. De Facebook-populariteit bedraagt hier reeds 3766 likes.
Op
www.carpool.be zie ik 68619 leden geregistreerd staan, maar slechts een klein deel van de gebruikers is ook dagelijks actief.
Het carpoolen in Vlaanderen kent dus voorlopig geen groot succes, toch is het groeipotentieel enorm. Je kan er niet naast kijken: in de meeste auto's zit slechts één persoon, soms vergezeld door een passagier.
__________________________________________________ ______________
Waarom biedt het huidige carpool-systeem geen soelaas in Vlaanderen?
1. Het is té georganiseerd:
Als iemand wil carpoolen, moet die persoon zich eerst inschrijven op een carpool-website, een geschikte partner vinden, een afspraak maken, zich aan die afspraak houden en vervolgens naar de afgesproken plaats rijden.
Het huidige carpool-systeem focust enkel op geplande reisroutes, meestal voor het woon-werk verkeer.
2. Er zijn niet genoeg carpool/slugging-plaatsen:
Naast carpoolparkings zou elke bushalte op een groot verkeersknooppunt als Slugging-plaats kunnen fungeren. Als je aan een Slugging-halte staat vraag je de facto: neem me me!
Het is wat bizar vreemden mee te vragen, maar niet als ze aan een Slugging-halte staan.
3. Er is geen carpool/slugging/lifters-mentaliteit in Vlaanderen:
De mensen hebben schrik van het onbekende. In de jaren 70’ was het liften nog populair, nu zie ik amper lifters langs de weg. Mensen hebben schrik voor het onbekende. Elke lifter is nu een potentiële moordenaar of verkrachter.
Maar liften/sluggen kan wel: zelf heb ik in 2013 meer dan 250 keer gelift in Vlaanderen. Ook ‘s nachts. Ik heb zelden langer dan 15 min moeten wachten. Nooit heb ik me onveilig gevoeld. Ik ben geen hippie. Ik lift omdat het meestal efficiënter is dan het openbaar vervoer.
4. Mensen die lifters/sluggers meenemen worden onvoldoende, niet transparant beloond:
Moeilijke financiële constructies om een paar cent per kilometer te besparen. Op carpoolen.be staat er een handleiding van 19 pagina's voor de werknemer? Maak het beloningssysteem eenvoudiger.
Waarom geen slugging lanes (snelle rijstroken voor carpoolers), zoals hier:
http://greenupgrader.com/3110/save-t...with-slugging/
Men zou auto’s met 4 passagiers op de busstroken of kunnen toelaten.
__________________________________________________ ______________
Andere slugging-artikelen in de pers:
http://www.psmag.com/culture-society...transit-28068/
http://ca.news.yahoo.com/blogs/daily...182923162.html
__________________________________________________ ______________
Ik had graag uw kritische, doch opbouwende mening gehoord.
Het is niet mijn bedoeling de bestaande carpool-mogelijkheden de grond in te boren, maar eerder ze te perfectioneren, flexibeler te maken.
Dank!