Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC
1975 kan maar volgens mij was dat eerder. Maar ik kan het niet zo direct terugvinden.
Toen ik 16 werd in 1977 waren en die 50cc en die 40 alleszins van kracht.
|
Dus die 1975 kan kloppen (was ook de datum van het gros van de wegcode (KB dec 1975).
Of wacht de technische voorschriften zijn oktober 1974:
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-101074
http://wegcode.be/wetteksten/secties...1074/559-art17
betreft snelheidsmeter, was zelfs niet verplicht op een moto vóór 1-1-1975...
Volgens Wiki is die 40 kmh naar 45 kmh ergens in 2008 gebeurd MAAR wel in Nederland. Van BE weet ik niets, het KB van 1974 # zegt 45 kmh geen idee wanneer dat KB ooit aangepast is na 1975 van 40 naar 45 kmh dus, ik vermoed van wel zoals in Nederland.
Citaat:
Chronologie van de bromfietswetgeving in Nederland
...
2008 - Per 1 april 2008 is de maximumsnelheid voor bromfietsen op de rijbaan verhoogd van 40 naar 45 km/h.[2] Tevens is het verplicht gesteld om binnen de bebouwde kom op de rijbaan te rijden, tenzij verkeerstekens anders aangeven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bromfiets
|
#
Citaat:
10 OKTOBER 1974. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen.
[BS 15.11.1974]
Hoofdstuk I. Begripsomschrijving en toepassingssfeer
Artikel 1: Begripsomschrijving
§1. Voor de toepassing van dit koninklijk besluit wordt, behoudens andersluidende bepalingen, verstaan onder :
1. « bromfiets » : alle tweewielige (categorie L1e) of driewielige (categorie L2e) voertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km/h en met de volgende kenmerken :
1° bij tweewielige voertuigen, een motor met :
een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm3; indien het een motor met inwendige verbranding betreft, of
een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft;
|