Los bericht bekijken
Oud 12 oktober 2013, 16:09   #30
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus die 1975 kan kloppen (was ook de datum van het gros van de wegcode (KB dec 1975).
Of wacht de technische voorschriften zijn oktober 1974:
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-101074

http://wegcode.be/wetteksten/secties...1074/559-art17
betreft snelheidsmeter, was zelfs niet verplicht op een moto vóór 1-1-1975...
(...)
Mijn Mobilette had helemaal geen snelheidsmeter, maar was wel beperkt tot 40.

Die 50cc was met zekerheid al veel eerder de grens tussen bromfiets (toen: vanaf 16 jaar, zonder rijbewijs, zonder helm, zonder nummerplaat) en de motorfiets. Dat moet al van ergens uit de jaren 50 of 60 stammen

Ik had naast de Mobilette nog een oude Flandria bromfiets met Sachs 50cc motor, 3 versnellingen uit midden de jaren 60 (waarmee ik niet de weg op ging).
Die was niet beperkt en ging ongeveer 60.
Dat was volgens mij voor de invoering van de begrenzing de normale maximumsnelheid van die 50cc bromfietsen.

Na de verplichte begrenzing was het andere koek.
Opvoerkits waren snel heel populair.
Onze buurjongens gingen met hun Suzuki's 50cc vlot 85, en dat werd heel normaal. Ik kende een kerel die met zijn Kreidler 50cc 120 haalde en ermee gewoon op de autoweg reed.

Dat brengt ons terug bij het onderwerp van de discussie: hebben snelheidsbegrenzers zin.
Bij bromfietsen heeft de verplichte begrenzing de aandacht van het jonge volk volledig op snelheid gericht, met als gevolg het omgekeerde van bedoeld.

Van vrachtwagens weten we niet wat de effecten van de begrenzer nu echt zijn want voor zover bekend nooit onderzocht.
Wat ik wel ervaren heb zijn de ellendige, ellenlange, kilometers en kilometerslange inhaalmaneuvers die vrachtwagens kenmerken sinds de invoering van de begrenzers.
En natuurlijk de vreselijke klappen die regelmatig vallen als een vrachtwagen zich ergens op het snelwegnetwerk "aan de juiste snelheid" achter in een onverwachte file boort. Een type ongeval dat op de gewone wegen quasi nooit voorkomt.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden