Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six
Deze zomer ging ik eens op bezoek in Mons en Charleroi. Het viel mij direct op dat de Waalse bevolking anders was dan de Vlaamse: meer marginalen, mensen hadden een ongezondere huid en zagen er ongelukkiger uit. De sfeer en het eten in Mons was wel best aangenaam.
Charleroi echter... Ik geloofde mijn ogen niet. Dat dit in een rijk Europees land kon. Balkanstaten hebben betere infrastructuur en wegen.
De wegen waren vol diepe hobbels, overal. De grote winkelstraat deed denken aan de Turnhoutsebaan in Borgerhout.
In het fontein groeide gras. Dat ding stond jaren niet meer aan.
Een terrasje doen wou ik niet. Alle kroegen kwamen marginaal over, met roepende, dronken mensen. Er stonden meubels op straat her en der. Op die meubels zaten mensen met goedkoop pils. En zo was het overal. Tussen de vervallen, dichtgespijkerde huizen, in de parkjes, aan het station.
De politie die patrouilleerde met automaatwapens was doorslaggevend.
Hoe in godsnaam bereikt een Europese, ooit bloeiende stad, zo een dieptepunt? Het leek wel alsof niks daar functioneerde.
En ik heb letterlijk geen enkele blanke op straat gezien die niet afgeleefd of dronken uitzag.
|
Gelukkig stopt Wallonië niet met Mons en Charleroi. De beste plaats in Wallonie blijft, wat mij betreft, provincie Luxemburg. De streek van Bertrix, Bouillon, enz.................. prachtig. Lager - de streek van Arlon en Virton - ken ik niet maar ik zou eens die regio willen bezoeken.