Los bericht bekijken
Oud 29 september 2004, 00:08   #4
Tacitus
Lokaal Raadslid

Tacitus's schermafbeelding

Standaard

Tja, het probleem van lawaaihinder is natuurlijk universeler dan enkel rond Zaventem. De Nederlanders plannen bv de bouw van een nieuwe luchthaven in het IJsselmeer, om Schiphol te ontlasten.
Over die mogelijkheid beschikken wij in België evenwel niet.
Het probleem in Zaventem is natuurlijk complex, de knoop vrij onontwarbaar, aangezien vele belangen spelen. Enkel oplossingen ten gronde kunnen in de toekomst soelaas brengen, aangezien de economische belangen van de luchthaven (als tweede economische pool in dit land) kennelijk onverzoenbaar zijn met de ecologische belangen van de omwonenden (hinder). Me dunkt is het echter van primordiaal belang voor economie en werkgelegenheid dat de luchthaven kan uitbreiden.
Aangezien we de luchthaven (zoals de Nederlanders) niet kunnen verplaatsen, moet men misschien denken aan de herhuisvesting van mensen die in de onmiddelijke buurt van de luchthaven wonen en last hebben van geluidshinder.
Het is vermoedelijk een controversieel voorstel, maar veel betere oplossingen zie ik niet. Het afschaffen van de nachtvluchten berokkent Zaventem onafzienbare schade; spreiding van de vluchten stelt geen van de partijen tevreden, en gaat steeds uit van een constant aantal vluchten.
Natuurlijk is daar veel geld voor nodig, en dat is er niet.
Ik ben ervan overtuigd dat de meeste politici voor de werkgelegenheid opteren en dus voor de maximale uitbreiding van DHL op Zaventem. Alleen moet je dat maar gaan uitleggen aan die mensen die er de lasten van moeten dragen.