Los bericht bekijken
Oud 19 oktober 2013, 16:32   #60
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Het cordon komt evenveel van de N-VA als van de andere partijen uitgezonderd het Vlaams Belang. Iedereen steunt het evenveel, altijd en onvoorwaardelijk.

Speciale meerderheden waarbij een meerderheid in beide taalgroepen nodig is mogen wat mij betreft ook afgeschaft worden. Voor grondwetswijzigingen vind ik meer dan zomaar 50% (zonder onderscheid tussen taalgroepen) wel terecht.

Maar daar gaat het niet over. Het gaat erover dat er opgeroepen wordt democratisch te beslissen de democratie te verminderen. Maar, soit, het gaat toch niet lukken om 5 miljoen Vlamingen te overtuigen democratisch te beslissen dat enkel de mening van 6 miljoen telt. Of is de democratie toch niet zo heilig en wil je het met minder dan een meerderheid doen?
Oproepen ... is voor mij per definitie nooit ondemocratisch, maar wel degelijk de uitoefening van het recht op vrije meningsuiting.

Wat wel is: als een (erfelijke) monarchie vervangen wordt door een republiek, dan is dat meer democratisch.

Als een land in twee landen splitst, dan is dat van geen invloed op het gehalte aan democratie.

Al de rest is lulkoek. In deze draad ten overvloede aanwezig.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden