Los bericht bekijken
Oud 19 oktober 2013, 18:40   #54
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb op dit forum en elders al vaak gezegd dat ik daarmee akkoord kan gaan, maar zelfs als nva-er hamer ik er op:
een grote, maar verantwoorde vorm, van solidariteit voor de pensioenen is en blijft wenselijk.
.

Het is evident dat het aangenamer leven is in een samenleving waar mensen voor elkaar zorgen. Het is volgens mij echter complete onzin als dit door de overheid afgedwongen wordt om verschillende redenen.

Ten eerste is duidelijk dat de overheid veelal incompetent / of zelfs kwaadwillig is terzake.

Ten tweede is het mijn standpunt dat die 'gedwongen solidariteit' net het tegenovergestelde bereikt van wat zogezegd bedoeld wordt. Het helpt hier en daar wel eens een sukkelaar maar heeft ook een enorme maatschappelijk kost. Gaande van compleet immorele transfers (van de harde werker naar de profiteur) over het uithollen van maatschappelijk besef (waarom zou ik nog een sukkelaar helpen als de overheid dit al in mijn plaats doet?) tot het aanmoedigen van onverantwoord gedrag en verwerpen van persoonlijke verantwoordelijkheid.

Het afbouwen zal geleidelijk aan moeten gebeuren, want te veel mensen zijn compleet afhankelijk gemaakt van die systemen, maar ik geloof dat het overgrote deel van de mensen goed van inborst is en net méér zou doen voor een ander als ze wisten dat er niet 'de overheid' was die dat allemaal wel in hun plaats (en met hun centen) zal doen.

De overheid creëert in mijn ogen met al zijn transfert systemen helemaal geen 'warme en menselijke' samenleving maar eerder een systeem van apathie tov de medemens, vaak terechte wrok tov de 'winnaars' in het systeem en parasitisme/ontlopen van persoonlijke verantwoordelijkheid.

Ik geloof als dusdanig ook niet dat het zelfs in de officiële cijfers resultaat oplevert.

Het enige resultaat dat ik concreet zie van al die transfertsystemen is dat het een hele klasse van mensen heeft gecreëerd die nu compleet afhankelijk zijn van de overheid om te overleven. Het is misschien mijn cynische geest maar ik vermoed dat dit zelfs van meet af aan de bedoeling was bij veel van de zogezegd nobele en menslievende initiatieven.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 19 oktober 2013 om 19:07.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden