Los bericht bekijken
Oud 20 oktober 2013, 13:21   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Och, maak U geen illusies. Het komt altijd op hetzelfde neer. Het is niet ingewikkelder dan "het is niet met te werken dat ge geld verdient". En hou dan ook nog rekening met de grote Belgische ziekte, namelijk dit van de verworven rechten.
Een paar oplossingen:
-afschaffing van de stijgende lonen in functie van de ancienniteit (maw beginloon een stuk hoger, en eindloon een stuk lager)
-(veel) grotere spread tussen sociale vergoedingen en de laagste lonen
-nog maar twee statuten, namelijk dit van werkgever en dit van werknemer (onder dit laatste vallen dan arbeiders, bedienden, ambtenaren)...
Ik ga wel een eind met je mee, maar toch enkele bemerkingen:

- je verkracht het spreekwoord. Met werken verdien je wel degelijk geld. Maar het spreekwoord luidt: Van werken word je niet rijk.

- verworven rechten zijn een begrip dat gelijkaardig is aan een gegeven woord, of aan een contractuele verbintenis.

- toeslagen voor anciënniteit: akkoord. Evenwel niet door de beginlonen blind te verhogen. Elk loon zou moeten economisch verantwoord marktconform zijn.

- ik blijf benadrukken: ambtenaren moeten beschermd worden tegen politieke malversaties. Als de 'dienstoverste' een sos is, dan kan het die geen ene kloot schelen dat zijn dienst geamputeerd wordt als hij jou ontslaat en vervangt door een partijgenoot. In de privé weet een werkgever welke winst jij als werknemer genereert voor hem. En wat hij riskeert als hij domme zaken zou doen ....

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden