Los bericht bekijken
Oud 21 oktober 2013, 07:13   #151
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U zult in mij eveneens een grote voorstander vinden van een spellingshervorming. Als onderwijzer zie ik maar al te veel hoe kinderen nodeloos tijd verspelen aan het leren van onze spelling. Liever had ik een samenhangende spelling voor het Nederlands zoals die waarvan de Hongaren, Finnen of Turken kunnen genieten.

Alleen houdt een dergelijke spelling veel meer in dat het louter weggooien van de c en die om te wisselen voor een k, hoor.
Dat is nogal wiedes. Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik de spelling ook maar één keer verengd zou hebben tot het c/k-gesteggel, ook al is dat voor de ongeletterde leek wellicht het meest opvallend verschijnsel, een pars pro toto. Niet voor mij en zoals ik je lees ook niet voor jou. Het gaat veel en veel dieper. Ik verwees wél naar de Geerts-spelling die je kan raadpegen in het " Rode Boekje" (ISBN 90 120 8138 6) van de Nederlandse Taalunie, en ik heb terzake van "benaderen" en van "tot nog toe" gesproken en er ook bij verteld waarom.

Gert Meesters die nauw bij het spellingrapport betrokken was heeft de filosofie die aan de grondslag van die spelling lag uitgebeend en weergegeven in een korte samenvatting die je nog kan terugvinden op de webstek van Matthias Storme.

Ze gaat uit van de bestaansreden zélf van een spelling: een zo eenduidig mogelijke heen-en-weer relatie van lezen en voorlezen met het gesproken woord als basis en ze maakt daarbij schoonschip met scheefgegroeide oude gewoonten. Verder volgt ze een stappenplan: er eerst de vreemde morfemen uitlichten en die vreemd spellen, dan de inheemse morfemen inheems spellen mét de criteria om dat onderscheid te kunnen maken. Die inheemse spelling wordt dan klank per klank vastgelegd: inderdaad de k, maar ook de klanken t, s, z, j, ee, ie, oo, oe en eu, en het gebruik van de sjwa en van de diakritische tekens. Met die morfemen worden dan de woorden gevormd. Het is dus zeker veel meer, maar ook veel eenvoudiger: konsistent en konsekwent, jawel. En het is hoegenaamd geen pleidooi voor de zogenaamde progressieve spelling. Het gaat wel degelijk om een samenhangende spelling, als norm een grote stap in de goede richting ook al kan daar nog wel wat aan verbeterd worden.

Laatst gewijzigd door Leo : 21 oktober 2013 om 07:21.
Leo is offline   Met citaat antwoorden