Los bericht bekijken
Oud 23 oktober 2013, 18:35   #159
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Uiteraard. Het heeft het effect van hen nog meer wantons te maken, die louter reageren op materiële stimuli van straf en beloning en die elke ruggegraat, elke persoonlijkheid en elk waardenpatroon missen.
Kan ik mee akkoord gaan. Ik heb er een andere ervaring mee maar dat is dan ook louter mijn ervaring.

Citaat:
Een beschavingsterugplooi? You must be kidding... Geloof je echt dat het Avondland in gevaar is omdat iemand uit een ander continent eens kritiek durft geven op Europa? Leren omgaan met kritiek, dat is precies wat beschaving inhoudt.
Akkoord.

Citaat:
Dus je denkt dat als je het onwetenschappelijke en racistische beeld van de blanke man als superieur opgeeft, je terugkeert naar de pre-industriële tijd? Industrie heeft niets met ras te maken en verschillende menselijke rassen hebben hun bijdrage geleverd tot de wetenschap en technologie die de industriële revolutie hebben mogelijk gemaakt.

De Britten hebben door heel specifieke historische omstandigheden het geluk gehad dat de industriële revolutie bij hen op gang kwam. Maar het zwaartepunt van de toename van welvaart, wetenschap en technologie in de wereld is reeds verschoven naar Azië en het grootste groeipotentieel ligt vandaag in Afrika. Dat is nu eenmaal de realiteit.
Of industrie en ras iets met elkaar te maken hebben, laat ik aan antropologen over. Het kan zijn van niet, het kan zijn van wel. Er zijn aanwijzingen dat het wel zo zou kunnen zijn, er zijn ook aanwijzingen dat het niet zo is, en dan zijn er aanwijzingen waar ik niets van begrijp omdat ik geen geneticus ben.

Dat meerdere beschavingen hun bijdrage hebben geleverde klopt. Ik spreek dan ook nergens over dat het zo zou zijn, en als je mij kent, weet je dat ik beter weet dan dat. Toen de Bronstijdbeschavingen bloeiden waren Europeanen alsnog nomaden.
Je zit hier met twee processen: de fasen van een beschaving zelf (opkomst-piek-stabiliteit-verval) en de algemene niveaus die een menselijke beschaving kan aannemen.
De mesopotamische beschavingen waren veel, veel vroeger dan ons, en zo zitten wij door onze fasevertraging en de samenloop van veel verschillende godsdienstige, technologische, economische en filosofische elementen nu inderdaad in een enigzins gevorderde graad van industrialisering.
Andere beschavingen zitten er nog niet in, of beginnen er juist aan. De Aziatische beschavingen beginnen inderdaad nu pas, en daardoor gaan zij het vrij snel van ons overnemen.

De culturele en religieuze eigenaardigheden van pre-industriele beschavingen zijn aangepast aan het overleven in hun omgeving. Deze zijn, ondanks je romantische illusies, obscolescent in een wereld waarin de materiele verhoudingen heel anders liggen.
Veel mensen hebben een natuurlijke en begrijpelijke aversie voor mensen die op agressieve wijze pre-industriele trekken tentoonstellen.

Of dit een groot probleem is, weet ik niet, maar het kan een groot probleem zijn. Als wij kijken naar de stand van zaken in de Griekse wetenschappelijke wereld, met hun al redelijk goede kennis van theoretische automaten, pompen, en een basiskennis aan stoompropulsie, en dan de enorme tijdsintervallen tussen die tijd en de Industriele Revolutie, kan men concluderen dat een wereld waarin bepaalde vaardigheden en systemen snel achteruit gaan, wel eens zou kunnen stagneren.
Citaat:
Je mag dat beschavingsterugval vinden, maar dat wijt ik dan toch aan je romantische illusies inzake het Zuid-Afrika van tijdens de Apartheid.
Nee hoor. In tegenstelling tot veel mensen hier op het forum, zoals Vrolijk op Vrijdag met zijn survivalkit en vikingenbuik, kan ik vrij goed mijn plan trekken in de wildernis. Maar tijden van cholera en Justiniaanse pest zijn geen tijden waar ik terug naar wil.

Citaat:
En die twee vuren zijn enerzijds het gezond verstand en anderzijds romantische nostalgie naar een coole Zuid-Afrikaanse huurling?
Ik heb tenminste coole archetypes.

Citaat:
Mensen die het kolonialisme bekritiseren, komen juist wel uit de praktijk van de sociale strijd, zoals Angela Davis. De auteurs die jij opsomt, hebben het zelden over koloniale kwesties en als ze het doen vanuit het blanke middenklasseperspectief dat het hunne is. Geen koloniaal bewustzijn dus.
Ok.
six is offline   Met citaat antwoorden