Al kan de NL situatie niet één op één vergeleken worden, zal eveneens in België een laag aantal te bestellen toestellen (onafhankelijk welk type) tot
problematiek kunnen gaan leiden
De genoemde aantallen laten "mogelijk" iets zien wat men in België zou kunnen verwachten bij een laag aantal toestellen.
Aantal toestellen
o De Belgische Luchtcomponent lijkt het enige onderdeel van de krijgsmacht te zijn welke daadwerkelijk actief werd ingezet op gevechtsmissies:
Kosovo en Libië, plus Bosnië en Afghanistan
o Het belang voor de Belgische politiek zal zeker mee kunnen spelen om juist deze niche taak te behouden (met een voldoende aantal) op het
internationale politieke toneel. Deelname aan Libië zette België terug op het internationale militaire, maar vooral politieke toneel.
o Plus België heeft een fiks aantal trainingstoestellen en een gezamenlijke pilotenopleiding met Frankrijk.
NL
Inzet van F35’s op missie lijkt wat Nederland betreft een nauwelijks nog mogelijke taak, de KLU heeft daarentegen nog wel een mogelijkheid om AH-
64D Apaches in te kunnen zetten.
(De rol van NL met jets raakt vrijwel uitgespeeld, de KLU zou mogelijk ingeval België op missie gaat de QRA taak tijdelijk in z’n geheel over kunnen nemen waardoor
meer BL piloten en jets vrij komen om op missie te kunnen gaan?)
Met inzet van gevechtshelicopters scoort hoger dan elk ander westers land na de US (aantal missies)
o Bosnië: AH-64A (2)
o Eritrea: AH-64D (6)
o Irak: AH-64D (6)
o Afghanistan: AH-64D (Britten: 8 / NL: 6, later 5)
o Mali (4): ?
(Mogelijk speelt mee het update programma van de AH-64D dat nu vier toestellen mogelijk ingezet worden in Mali?)
De KLU is nu 20 jaar aaneengesloten op missie. De KLU leed alleen verliezen gedurende de missie Uruzgan: 1 F16MLU, 1 AH-64D, 2 Chinooks CH-47D
Daarnaast raakten een fiks aantal Cougars en Apaches flink beschadigd door zowel ongelukken als wel door vuur vanaf de grond door Taliban.
Een Russisch toestel blies een aantal Apaches omver. Van een vrouwelijke pilote raakte haar Cougar met infanteristen aan boord zo zwaar beschadigd
door vuur vanaf de grond dat ze had moeten landen. Ze vloog echter nog een paar minuten door naar veiliger terrein om de heli aan de grond te zetten.
Inspectie wees uit dat het slechts een haar had gescheeld of ze was neergestort.
Noodzaak NL samenwerking met België luchtruimbewaking (QRA en Renegade taken)
Quote: Letter of Intent met België
Op 23 oktober jl. hebben mijn Belgische collega en ik een Letter of Intent (LoI)
ondertekend die het formele begin van de uitwerking van deze samenwerking
markeert.
De Kamer zal bij het verdrag worden betrokken in overeenstemming met de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen. Ik verwacht dat de
samenwerking in 2016 zal zijn geëffectueerd, dat wil zeggen ruim voordat de F-35 in 2019 instroomt.
Overigens kunnen Nederland en België bij de luchtruimbewaking samenwerken ongeacht het type jachttoestel van beide landen. De wijze van aansturing
is onafhankelijk van het type vliegtuig en Navo-standaarden garanderen een gelijke uitvoering.
Met deze aankondiging reageer ik tevens op uw verzoek van 3 oktober jl.
(kenmerk 2013Z18157/2013D39014) om informatie over de stand van zaken van het overleg met België.
Tevens verzoekt u in te gaan op de relatie tussen die samenwerking en de aanschaf en het gebruik van de 37 F-35’s.
Getallen genoemd in de brief van de NL minster
Aantal te bestellen F35A: 37
(Indien de reserve van 10% niet aangesproken behoeft te worden meer toestellen)
NL toestellen welke in de US blijven
- Training: 4
- Testtoestel (orange wired): 1
Nederland:
- Aantal toestellen: 32
- Aantal vlieguren per jaar (in NL): 6.720
- Vlieguren per F35 per jaar: 210
Training, QRA taak en missies
- Combat ready piloten: 29
- 32 toestellen benodigd om 29 piloten hun combat ready status te kunnen laten behouden
NL QRA zonder samenwerking met België
- QRA taak NL permanent nodig: 24 piloten
- Beschikbaar voor missies: 5 piloten
- Missies per dag: 1
NL QRA in samenwerking met België
- QRA taak samenwerking met BL: 20 piloten
- Beschikbaar voor missies: 9
- Missies per dag: 2
Quote: De verwachting dat samenwerking tot een halvering van het aantal benodigde vliegers zou leiden, is ongegrond. Dit komt doordat het grootste deel van de vliegers in Nederland nodig
is voor nationale training. In beide varianten zijn dat veertien of vijftien vliegers
Quote: Nederland verwerft 37 F-35 toestellen waarvan er permanent vijf in de VerenigdeStaten blijven. Vier daarvan zijn bestemd voor de basisopleiding van vliegers enéén voor testdoeleinden.
(Uit vorige rapportages leek opgemaakt te kunnen worden 5 toestellen voor training en 1 orange wired testtoestel tbv kantoor testvliegen (in NL)
Uit de huidige rapportage blijkt 4 toestellen voor training in de US, maar ook het testtoestel in de US blijft)
Aantekening:
Bij ±50% inzetbaar 32 toestellen: 16
- Op missie 4, resteert - 12 toestellen - QRA taak en training: 20 combat ready piloten
- Tevens dienen piloten met een niet operationele status (andere functies) getraind te blijven worden. Deze worden (tijdelijk) eveneens ingezet op missie
* Het aantal beschikbare toestellen lijkt onvoldoende te zijn om dit waar te kunnen maken
Enige weken gezamenlijk in missiegebied (aflossing)
- 18 piloten, resteert 11 combat ready piloten in NL
- Benodigd aantal QRA taak: 20 piloten
Laatst gewijzigd door Adrian M : 24 oktober 2013 om 00:02.
|