Los bericht bekijken
Oud 24 oktober 2013, 10:35   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Als u nog enige voeling met de jeugd zou hebben, dan wist u dat uitzicht op een goed pensioen één van de minst belangrijke argumenten is om een job te aanvaarden. We mogen al blij zijn als er binnen veertig jaar überhaupt nog door de staat uitbetaalde pensioenen bestaan, dus of ze nu zwaar gaan besparen in de ambtenarenpensioenen of niet, dat boeit jonge afstuderenden op geen enkele manier.
2 !!

Dat weet de Schoof maar al te goed !!
Want de Schoof is ook jong geweest. En oudere familieleden en buren zeiden toen dat "amaaai" de Schoof gaat aan de staat werken, dat is goed voor zijn pensioen ..... Ik begreep dat niet. .... Maar nu, .... begrijp ik het wel.

Ook de kinderen van de Schoof, inmiddels allen dertigers, begrijpen dat nog niet.

Toch geeft ik jullie op een briefje: als de ambtenaren en onderwijzenden zich ietske te lelijk gepakt voelen, dan gaat ze van hun tetter maken, en dat heeft rechtstreeks tot gevolg dat de jongeren zich nog minder geroepen voelen om zich te smijten in dat boeltje vol met oude ventjes en wijvekes.

Even toch nog herhalen:
we zitten wel degelijk met torenhoge problemen met onze pensioenen.
Eerstens omdat er veel geld voor nodig is, en omdat de regering daar geen werk van maakt;
Tweedens omwille van de grove ongelijkheden, veroorzaakt door de geschiedenis van de drie stelsels:
- ambtenaren werden bij cao-onderhandelingen altijd maar gesust door de politiekers: hier, verbeteren je pensioen wat, en zwijg maar. De faktuur doorspelen naar de volgende generatie: het handelskenmerk van de oude machtspartijen
- de privé: liever tien eurocent netto opslag dan acht eurocent netto en twee eurocent in een pensioenfonds
- de zelfstandigen: neen, belast ons niet, wij zullen onze eigen plan wel trekken ....

en algemeen: weer de oude machtspartijen:
1) liever mensen afschrijven en afkopen met veel geld, genaamd brugpensioen, dan rekening houden met het feit dat je op die wijze de economie dood wurgt.
2) Nog straffer: aanwerven als statutair ambtenaar ... om de werkloosheid te verlichten ... terwijl er geen werk is voor het soort mensen dat aangeworven werd. (het voorbeeld: de nmbs die verplicht werd ....

Dus: ge hebt gestemd op die oude machtspartijen, ge zult er de gevolgen van dragen. Bloed zweet en tranen, tot b. helemaal leeg gezogen zal zijn door de Francofonen.
Maar 'mijn' contract zal ik verdedigen. Ge had mij maar op tijd moeten verwittigen, zodat ik beter kon afwegen of het de moeite was om naar de privé over te stappen.

N�*. Dat is mijn gedacht.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden