Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan
Ik herhaal graag dat ik niets tegen de verkoop van de Coyote-toestelletjes heb, wel integendeel : het gaat om een Frans product, en hoe meer diverse modelletjes ervan in uw land of elders verkocht worden, hoe beter. Slim bekeken van de firma Coyote System SAS, overigens : er bestaat duidelijk een markt voor die toestelletjes, dus verkopen maar. Desnoods gratis uitdelen zelfs, want de abonnementen �* 12 euro per maand x ongeveer 2.400.000 gebruikers genereren op zich reeds een jaaromzet van meer dan 345 miljoen euros TTC… Laten we dit omschrijven als kassa kassa nummer één.
Ik ben het met u eens dat snelheidscontroles en de daaruit voortvloeiende boetes al lang niet veel meer te maken hebben met verkeersveiligheid, maar door de overheid als een geldmachine worden aangewend. Ik omschrijf dit in de context van deze discussie als kassa kassa nummer twee.
Welnu, noch ikzelf noch mijn man, nochtans een autoliefhebber zoals u of zo mogelijk nog erger, spijzen een van beide kassa kassa’s. De reden is uiterst eenvoudig : wij houden ons aan de snelheidsbeperkingen. Wij hebben derhalve geen Coyote nodig, en ons deren de snelheidscontroles niet, al zou er de klok rond om de 100 meter een plaatsvinden.
Bedoelde kassa kassa’s worden louter gespijsd door bestuurders die zich niet aan de snelheidsbeperkingen houden en dus ofwel de boetes betalen, ofwel aan de boetes trachten te ontsnappen middels het betalen van een Coyote met bijhorend abonnement. Laten we daaromtrent open en oprecht zijn : het is in beide gevallen de prijs die zij betalen voor een zeker gebrek aan burgerzin, met name voor het zich niet houden aan snelheidsregels die nochtans voor iedereen gelden.
Ik vind het bijzonder ongepast dat een regeringsleider dergelijk gebrek aan burgerzin betoont door openlijk met een Coyote uit te pakken. Immers, bij zijn privé-verplaatsingen wordt hij geacht zich aan de snelheidsbeperkingen te houden, waardoor hij zoals elkeen die minstens die mate aan burgerzin vertoont geen Coyote nodig heeft. En ook voor zijn dienstverplaatsingen heeft hij geen Coyote nodig, vermits hij dan gebruik maakt van een uitgebreide politie-escorte die uiteraard de snelheid van het konvooi bepaalt, snelheid welke overigens behoudens in de bij wet voorziene omstandigheden evenzeer geacht wordt binnen de toegelaten limiet te blijven.
Kortom, mijn argumenten betreffen niet zozeer de Coyote en/of het gebruik ervan op zich, maar de uiting van een apert gebrek aan burgerzin door uw eerste minister, die als primus inter pares een voorbeeld voor zijn landgenoten moet zijn.
Het ware evenwel een leugen mijnerzijds om te stellen dat bedoelde verwerpelijke houding van Di Rupo mij verbaast. De vaststelling dat betrokkene zich zelfs niet de moeite getroost om de taal van de ruime meerderheid zijner landgenoten in aanvaardbare mate te beheersen, zegt mij al genoeg omtrent de manier waarop hij zijn voorbeeldfunctie en het respect voor zijn medeburgers inschat…
|