Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door Herbert
Vraag de 'vrijheid van meningsuiting' niet te misbruiken om elkaars godsdienst te beledigen - bespreek en bekritiseer wel uitvoerig Hitler en het nazisme, het fascisme, het westerse uitroeien van het jodendom en van de indianen, westers kolonialisme, globalisme, kapitalistisch imperialisme, communisme, Bush' oorlogspolitiek, de wapenhandel, maar negeer het feit dat de vrijheid van meningsuiting juist is gegarandeerd als reactie op de blasfemiewetten en zware straffen die de godsdiensten instelden om de kritiek op het geloof onmogelijk te maken.
|
Ik heb ook het gevoel dat het opsommen van wandaden van allerlei regimes zoals Hitler, de incquisitie, de kolonisatie, en dergelijke meer... uiteindelijk een manier is om de discussie over ideeen uit de weg te gaan en de discussie louter naar het "vermelden" van feiten te trekken.
Discussies over ideeen houden immers in dat men klaar en duidelijk moet zeggen waar men voor staat, en betekenen ook het risico om zich bloot te stellen aan kritiek.
Een tweede ding is : als je zegt "gedrag x is storend", geeft men als repliek : "persoon y doet dat toch ook"? Met andere woorden : men stelt dat storend gedrag toegelaten is, als het maar als reactie op een voorgaande aktie door iemand anders gebeurt. Dit is alweer een manier om de discussie op een veralgemeend peil, ad abstracto, uit de weg te gaan.
Over het algemeen zijn dit discussiestijlen die volgens mij de emotionele verstarring dienen...Veel beter is om een positieve draai te geven aan de discussie. Dit kan het beste door een algemeen geldend idee te geven waarvan met de legitimiteit moet aantonen. (vb. een "onafhankelijke staat", "gelijkwaardigheid van man en vrouw", enz...). De praktijk zit daarentegen vol met voorbeelden van de vernoemde zelfbehoudende discussiestijlen.
Hieraan kan ik misschien nog toevoegen dat de voornoemde "slechte discussiestijlen" in het algemeen meer worden toegepast naargelang men minder geschoold is. En als moslims nu relatief meer ongeschoold zijn, zullen ze inderdaad op een minder abstract peil discussieren. (hiermee wil ik niet zeggen dat alle gevallen daaraan te wijten zullen zijn).