Los bericht bekijken
Oud 29 september 2004, 20:21   #61
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Vlaanderen heeft ook een schaalvoordeel op België. Bovendien hoeft het kleine (qua oppervlakte) Brussel niet per se een voordeel te zijn. Er is nu al weinig plaats en de prijzen liggen waarschijnlijk een pak hoger dan in Vlaanderen (ik ken de vastgoedprijzen niet). Ooit zal Brussel aan zijn plafond zitten. Ga je iedereen dan in wolkenkrabbers steken?
Een schaalvoordeel van Vlaanderen over Belgie is irrelevant voor de discussie, die ging immers over het fabeltje dat Brussel niet zonder Vlaanderen kan bestaan.
Vastgoedprijzen in het Brusselse zijn zeer laag tov andere grootsteden.. Je zit hier maar wat te brallen zonder enige kennis van zaken.

Citaat:
Vlaanderen, de grootste financieerder van de SZ, is van België af en dus van de torenhoge sociale lasten. Ik weet de exacte werkloosheidscijfers in Vlaanderen niet, maar die zullen toch een pak lager liggen dan in Brussel, waar er 22% werklozen zijn. Dat betekend dat 78% van de bevolkig moet opdraaien voor 22%

In Vlaanderen liggen ze een pak lager, dus moet er per werkloze minder afgedragen worden door een werkende Vlamingen.
Heb je de thread eigenlijk wel gelezen? Er werd namelijk aangetoond dat de economische activiteit van een deel Vlaanderen zich in Brussel afspeelt, en dat is uiteindelijk wat van belang is bij een zonder-Vlaanderen scenario. Er was zelfs een Blokker zo vriendelijk om ons de cijfers te geven, die aantoonden dat Vlaanderen netto winst maakt uit Brussel. Er wordt immers maar 2/3e van de belastingen van de pendelaars teruggestort aan Brussel.

Citaat:
Nu kan je wel stellen, als Brussel zijn half miljoen Vlaamse pendelaars buitengooit, stijgt de werkloosheid in Vlaanderen, maar dan is Brussel een groot pak van zijn werknemers kwijt. Als je dan die Vlamingen wil vervangen door Brusselaars, zal dat enorm veel tijd en geld kosten om ze te (her)scholen en jij weet net zo goed als ik dat die bedrijven tegenwoordig daar geen tijd, noch het geld voor hebben.
Waarom zou ik pendelaars buitengooien? Ik belast gewoon hun arbeid. Ge weet wel, zoals dat in alle landen gebeurd met vreemdelingen die daar komen werken.

Citaat:
Helemaal niet. Brusselaars zijn in sé niet dommer, maar gewoon ongeschoold of lager geschoold. Neem daarbij dat je als Brusselaar in een Waalse school moet kiezen voor of het Nederlands, of het Engels, ben je al direct een taal armer tegenover Vlamingen.
Och natuurlijk: Ze zijn niet dommer meneer, ze leren gewoon minder. Al die vlamingen, die zijn perfect drietalig. Vooral de Limburgers kunnen goed Frans.
Aan uw taalgebruik te zien heb jij zelf in Brussel gestudeerd.

Citaat:
Uiteindelijk wel, maar met de 22% werklozen in Brussel is dat al een zeer moeilijke opgave. Als je die situatie wil veranderen, moet je er heel veel tijd en geld insteken en tegenwoordig staan bedrijven daar neit voor te springen.
Waarom zou je tijd en geld moeten steken in het aantrekken van werkgelegenheid? Weer zo'n dogma. Het enige dat je daarvoor nodig hebt is aantrekkelijke wetgeving en fiscaal klimaat. Je weet wel, zoals andere staten van de schaal van Brussel met veel success hanteren. (cfr Monaco, Liechtenstein e.d.)