Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M
Taalbarrière lijkt me niet zozeer, eerder onvoldoende kennis van cultuur
Achter die bezuinigingen zit volgens mij eveneens een grote druk van de EU om aan te voldoen .. €6 miljard.
Wat mij blijft verbazen zijn de kosten gezondheidszorg, de grootste slokop.
Men heeft de zaak geprivatiseerd waardoor de kosten de pan uit zijn gerezen. Waarom men dat niet terugdraait is mij een absoluut raadsel?
|
Ik ben dat volledig met je eens. Ik begrijp het spel niet helemaal (of juist wel) dat binnen de zorg wordt gespeeld. Enerzijds maken de (eigenlijk is er maar 1, Achmea) zorgverzekeraars woekerwinsten, anderzijds worden de paketten afgeknepen tot en met de laatste tand, en dan nog klaagt de overheid over megakosten die de pan uitrijzen.
Wat klopt er nu niet in dit verhaal?
Achmea is een gigant en heeft (hoe zou dat eigenlijk kunnen) bijna alle zorgtouwtjes in handen. Er zwerven misschien nog een paar kleintjes rond, maar grosso modo tellen die niet mee.
Concurrentie binnen de zorgverzekeraars is er derhalve niet. Buitendien knijpt de zorgverzekeraar zowel de apotheksrs als de huisartsen uit. Als mijn gehoor in orde was geweest startte ik nu een internet bedrijf in pharmaceutica,
De NL apothekers steken gemiddeld 2-300% marge in hun zak.
Dat de zorg de pan uitrijst komt in eerste instantie door de sunstantiële verspilling aan arbeid en organisatie in de ziekenhuizen. Als je er rondloopt zijn er maar weinig mensen die echt werken. De rest drinkt koffie en hangt een beetje rond. Een provinciaal ziekenhuis als bv Gelderse Vallei heeft 2000
werknemers. Vroeger was dat opgesplitst in kleinere units die veel efficientere kunnen werken. Maar nee dus.
Dus ben ik het met je eens. De zorg moet terug naar de overheid en de burger dient gevrijwaard te worden van het zgn eigen risico dat nu al onaanvaardbaar hoog is.
Obesitas binnen de arbeidende klasse is enorm. De mensen zijn ongezond dik en zwaar. Ik gruwel als ik die ontploffende lichamen zie die met karvrachten vol chips en Cola de supermarkt verlaten. Het Tokkiesyndroom.
Ook het roken komt weer volop terug. Tegen alle verdrukking door de overheid in.
Enfin, dit zijn dingen waar men naar zou moeten kijken ipv soldaten naar Mali sturen. Eerst zorgen dat je eigen huishouding op orde is.