http://www.standaard.be/plus/2013102...=krantenkoppen
Uit de reeks van de Standaard waar ze ons weer eens één en ander gaan uitleggen. Vooral hoe slecht wij zijn en hoe slecht wij moslims behandelen in het bijzonder...
S. wil graag leerkracht worden
29/10/2013 | Rachida Lamrabet
Allochtone leerkrachten zouden een tegenstem kunnen zijn in de ‘witte’ leraarskamers, maar dan moeten ze wel de kans krijgen om er binnen te geraken, zegt Rachida Lamrabet.
Marokkaans*-Belgische schrijfster
Moedeloos word ik van het zoveelste onderzoek dat weer eens laat zien dat het op school niet goed gaat met kinderen van niet-Vlaamse afkomst. Het onderzoeksproject van de Universiteit Antwerpen dat peilde naar de impact die vooroordelen van leerkrachten hebben op de schoolcarrière van vooral Turkse en Marokkaanse kinderen legt pijnlijk bloot hoe leerkrachten nog steeds op een zeer stereotypische manier kijken naar sommige leerlingen en hoe die denkbeelden een desastreuze invloed hebben op hun schoolcarrière.
Hoeveel generaties Marokkaanse en Turkse leerlingen hebben onze leerkrachten al in hun klassen gehad? Men verwacht van mensen die migreren dat ze zich snel in de nieuwe samenleving inwerken, maar dat leerkrachten zelf ook een inspanning moeten doen om die veranderende samenleving te begrijpen en er zich naar te gedragen, is nog lang niet ingeburgerd.
Het begint al bij de manier waarop er gesproken wordt over leerlingen van Marokkaanse of Turkse afkomst. Het interview met leerkrachten uit een school in Genk dat gisteren in De Standaard verscheen, sprak boekdelen. Het paternalisme droop er vanaf. De geïnterviewde leerkrachten vonden het jammer dat hun Turkse en Marokkaanse leerlingen naar school gingen zonder er zich voor in te spannen. Onpasselijk werd ik van hun misplaatste vertedering toen ze het hadden over hun ‘bruintjes’ alsof het poedels waren die een kunstje konden uitvoeren die ze aanvuurden met de kreet: ‘Komaan, laat eens zien dat ook een Turk hard kan werken!’
Uiteraard zijn onze leerkrachten sinds jaren volleerde racisten die het niet normaal vinden zoveel keren te moeten vaststellen dat de "moslims" in hun klassen vooral in niets passen bij de rest. Ook niet bij de andere allochtonen, en daar zwijgt men in alle talen over!
Inderdaad, het valt op dat er zoveel "moslims" zijn die niet de minste inspanning willen leveren, daar zitten te zitten en vooral voortdurend klaar staan om met veel misbaar te reageren als ze nog maar een opmerking krijgen over hun houding en gedrag! Alles zien ze als racisme en achterstelling van hun soort! Zelf hebben ze daar niets mee te maken!
Die leerkrachten die het "met vertedering over hun bruintjes hebben" zullen mettertijd niets anders dan van een koude kermis thuiskomen...
Die worden nu al meewarig bekeken en besproken door "de bruintjes" waarvoor ze zich nog willen inzetten!
Echt, je kan dit vandaag in Vlaanderen zeggen en er ook nog eens applaus voor krijgen. Er schort toch iets aan het wereld- en mensbeeld van sommige leerkrachten. Spreekt niemand hen tegen wanneer ze in de lerarenkamer weer van die monsterachtige platitudes debiteren over hun leerlingen? Natuurlijk niet, want er zijn nog veel te weinig leerkrachten met Marokkaanse of Turkse roots.
Tuurlijk, vervang onze bevolking door moslims en dan pas komt het orde. Kunnen ze van onze scholen koran-afdreun-clubs maken. En mevrouw de moslima zal met veel egards, als vrouw, behandeld worden door de mannelijke belhamels die aan haar lippen zullen hangen en braaf uitvoeren wat ze vraagt! Of ze door het raam kieperen...
Een beetje bevelen krijgen van een vrouw!
Drop-out met ambitie
Voor een of andere slimmerik hier weer een cliché opvist om deze ondervertegenwoordiging te verklaren, wil ik even het verhaal vertellen van S, een familielid van me. S. is een jonge moeder van drie tieners, haar echtgenoot is zorgbehoevend waardoor ze er alleen voor staat. Zij was een drop-out, een van de velen die de school vroegtijdig verlieten zonder diploma. Vandaag maakt pikt ze haar schoolcarrière weer op. Zo heeft ze net met succes de driejarige opleiding Gezinswetenschappen volbracht. Maar haar engagement reikt verder. S. gelooft dat alle kinderen er wel bij zouden varen wanneer het lerarenkorps een afspiegeling is van de samenleving. En dus schreef ze zich in voor een lerarenopleiding.
S. kennende was ik ervan overtuigd dat ze dat diploma zou halen. Tot ik zaterdag een telefoontje van haar kreeg. Ze had net een mailtje gestuurd naar de coördinator van haar opleiding. Ze zou ermee stoppen, want geen enkele school wilde haar een stageplaats geven. Zonder stage geen diploma. Hoeveel scholen had S. gebeld, gemaild, bezocht? Veel. Ze heeft het zelfs geprobeerd op de school waar een van haar docenten aan verbonden is.
S. dacht: ‘Deze docente kent mij, ik ben S. en ik wil leerkracht worden’. De docente ontving haar in de bewuste school, ze kon onmiddellijk beginnen op voorwaarde dat ze haar hoofddoek ter plaatse zou afdoen. Gelukkig kende de docente S., voor haar wilde ze wel een geste doen. Ze zou eens horen of de leraars er bezwaar tegen hadden dat S. haar hoofddoek in de lerarenkamer, onder collega’s, kon dragen. Geen goed idee vonden de leerkrachten, het was niet fair tegenover de vrouwen die het onderhoud deden in de school, ook zij mochten hun hoofddoek niet dragen.
Tja, heb enkele jaren zelf een moderne moslima, zonder hoofddoek of moslim-geestesstoornissen als collega gehad. Niets aan de hand, integendeel! Het kan, echt waar!
Bovenstaande moslima is dus deels slachtoffer van de indruk die de moslims als geheel in onze samenleving achter laten, anderzijds toont haar belang dat ze echt aan haar hoofddoek dat ze hier gewoon niet thuishoort! Was het de bedoeling dat ze enkel moslimkinderen voor haar zou krijgen (en dan nog), of zou ze ook uiteraard voor onze kinderen staan lesgeven, en die, samen met hun ouders, moeten die hoofddoek als moslimsymbool er maar als normaal bij nemen?
Ook hier weer: welke andere groepen hier aanwezige allochtonen hebben ook dergelijke eisen? De Joden misschien, maar die trekken hun plan in hun eigen gemeenschap en vallen niemand anders lastig. Die laten zich hier niet kweken door onze ocmw's en hebben niets dan eisen en eisen en eisen!
Die staan niet bekend als lastposten die onze gevangenissen en sociale woningen vullen!
Kon ik de woorden van Zuhal Demir van de N-VA herhalen? ‘Zet u erover, yes you can? Er is geen structurele discriminatie’. Hoe noem je dan de muur van het de facto beroepsverbod waar S. tegenaan kijkt?
Het wordt tijd dat we het probleem aanpakken. Daarom doe ik een oproep naar schooldirecties: geef S. de kans om haar opleiding verder te zetten, geef haar een stageplaats op uw school zonder dat ze de immense vernedering moet ondergaan haar hoofddoek af te zetten. Geef haar de kans om die broodnodige tegenstem te zijn in de lerarenkamer.
Kan het nog belachelijker? Ze krijgt een kans zich in onze maatschappij in te passen met alles erop en eraan. Alleen moet ze zich aan onze maatschappij, haar eisen en gewoontes aanpassen! Ze bewijst echter dat ze dat niet kan, dat zou een immense vernedering voor haar zijn!
Eén antwoord daarop: trap het dan af naar een moslimparadijs en blijf daar!
De Taliban zal haar daar rap aan een stageplaats helpen!
Geef S. een stageplaats zonder dat ze de immense vernedering moet ondergaan haar hoofddoek af te zetten
Gewoon ongelooflijk!
En dat geleuter zetten onze multiculidioten dan ongegeneerd in onze kranten, en doen alsof wij ons moeten schamen omdat we dergelijk achterlijk en arrogant gedoe niet op applaus onthalen!