Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
|
Deze visie op Europa getuigt niet van realiteitszin. De lidstaten zijn in principe concurrerend en de burgers zijn in principe nationalistisch. Volgens mij hebben de burgers het bij het rechte eind en is de Europese elite een heilloze weg ingeslagen. Dit gebeurt echter bewust, zoals blijkt uit de onderstaande analyse van Maarten van Rossum uit 2004
(fragment).
Een besef van Europese identiteit moge afwezig zijn bij de modale Europese burger, het is wel aanwezig bij een zakelijke en ambtelijke elite. En een gemeenschappelijke Europese cultuur is er wel degelijk. Wie dat niet wil geloven, adviseer ik eens een groot museum in een Europese hoofdstad binnen te lopen. Laat ik het Kunsthistorisch Museum in Wenen als willekeurig voorbeeld nemen. De collectie van dat museum is in zo'n drie eeuwen bijeengebracht door de Habsburgers en omvat werk van Rafael, Titiaan, Van Eyck, Brueghel, Rembrandt, Velazquez, ... en nog tientallen anderen, uit alle windstreken van Europa. ... En er is natuurlijk ook een gemeenschappelijke Europese geschiedenis ... waar heel Europa mee te maken heeft gehad.
Welbeschouwd staat het er op dit moment met de Europese eenwording net zo voor als met de nationale eenwording bij de aanvang van het proces van natievorming in de negentiende eeuw. Het was de elite die een zeker nationaal besef had en dat proces op gang bracht. Had het aan de modale bewoner van bijvoorbeeld Nederland gelegen, dan was hij tevreden voortgesudderd met zijn regionale cultuur en dialect. ... Langs democratische weg zal nooit een federaal Europa ontstaan; de gewone burger van Europa leeft in een kleine wereld. De eenwording moet daarom zoveel mogelijk een eliteproject blijven, dat buiten de reguliere democratische besluitvorming wordt gehouden. Per referendum zal deze grootse en noodzakelijke onderneming zeker mislukken.
Dus burger, u weet hoe de Europese elite over u denkt. Uw cultuur bevindt zich in de internationale musea en de concertzalen, uw geschiedenis is de renaissance, de napoleontische oorlog en twee wereldoorlogen. De Europese elite beslist voor u en over u, maar zonder u.