Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
ik ga akkoord met bobke. het vivantsysteem zal de prijzen inderdaad niet doen stijgen, en zal de loonkost doen dalen, wat een goede zaak zou zijn. het klinkt dan ook als de ideale oplossing! maar btw is niet herverdelend. het werkt niet sociaal corrigerend. de laagste inkomens zullen proportioneel, ten opzichte van het inkomen, meer belasting betaling. btw is dan ook degressief ten opzichte van het inkomen, terwijl de inkomensbelasting progressief is. dit wil zeggen, wie meer inkomen heeft, betaalt meer belastingen. de rechtvaardiging ligt in het draagkrachtprincipe: wie meer heeft kan meer afdragen. voor btw is dit anders: mensen met een lager inkomen, besteden proportioneel een groter deel van hun inkomen aan de consumptie van producten en diensten, en betalen dus proportioneel meer belasting. en de btw kan men moeilijk laten afhangen van het inkomen.
dit is althans wat ik er van begrepen heb, corrigeer me gerust als ik fout zit. want in tegenstelling tot wat ik in een andere thread zeg, heb ik immers niet altijd gelijk  [font=Garamond]maar meestal wel[/font] .
ik wou deze commentaar trouwens kwijt in het vld-vivantforum, maar dies heeft me nog steeds niet toegevoegd.
|
Ik ben het daar niet mee eens eigenlijk.
Iemand met een groter inkomen consumeert veel meer, door dit systeem zal er ook sneller gebruik worden gemaakt van iemands diensten. Bereken eens hoeveel de schatkist vandaag misloopt door het zwartwerk? In zo'n systeem hoeft er niet meer zwart worden gewerkt, zodra je effe kan zal je je tuin door een ander laten onderhouden (dat is het eerste wat ik zou doen, heb enkel groene vingers omdat het moét)

afin je begrijpt wat ik bedoel.
En uiteraard kan je nog steeds een verschil in BTW-voet aanhouden, nl een luxe-product en import product hoger taxeren dan levensnoodzakelijke dingen zoals een brood en melk en electriciteit etc.
De zorg- en dienstensector zal de grootste werkgever worden met de vergrijzing, door zeker daar al de loonlasten weg te laten zullen die eindelijk voldoende kunnen verdienen én is het voor iedereen betaalbaar om in een rusthuis of service-flat de oude dag te slijten. Of nog beter, in je eigen huisje te kunnen blijven omdat je je kan permiteren van alle dagen huiselijke en verplegingshulp te laten komen.
Nu zijn er nog veel te veel vestzak, broekzak operaties, zeker in deze sector waar het merendeel ocmw-hospitalen en rusthuizen zijn. En waar komt het geld van het OCMW vandaan? Juist.. van onze belastingen.
Dus onze belastingcenten gaan ondermeer naar het ocmw, deze betalen daar (te lage) lonen van aan hun personeel die op hun beurt daar weer een groot deel van dat loon ook weer aan de belastingen moeten geven... ik vind dat onlogisch. wat jij?