Los bericht bekijken
Oud 29 oktober 2013, 20:08   #4
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.474
Standaard

Uit de quote van Micele;

Hij stelt daarnaast dat effecten van thuiswerken, flexibel werken en beter spreiden van woon- en werkverkeer stelselmatig bijdragen aan beperking van files.


Sinds 2008 verminderen de files door het jaar heen, mede door toedoen van de recessie, zo blijkt uit berekeningen van zowel de ANWB als Transport en Logistiek Nederland (TLN).


Afnemende bedrijvigheid, stijging van werkloosheid en een toename van thuiswerkende zzp'ers vormen een belangrijke oorzaak van minder drukke spitsuren. Ook de daling van het verkeer dat iets te maken heeft met de bouw, heeft groot effect.


TLN constateert dat de overcapaciteit in het beroepsgoederenvervoer verdwenen is. Het aantal in Nederland geregistreerde vrachtwagens is met 4,5 procent gedaald. Daarnaast neemt het vervoersvolume van de vrachtauto's toe. „Minder en grotere vrachtauto's op de weg hebben uiteraard ook invloed op het verkeersaanbod in de spits”, zegt Floris Liebrand namens TLN.



Volgens verkeersspecialist Korver hoeft het totale verkeersaanbod niet eens zo heel veel te dalen om de filezwaarte verder te verminderen.
Korver: „10 procent minder verkeersaanbod betekent al gauw een reductie van het aantal files met 30 tot 40 procent.


Kortom, als men alles wat beter organiseert, zoals niet iedereen op hetzelfde moment naar dezelfde plaats laten rijden, als de mensen terug een beetje realiteitszin bijbrengt en ze niet meer idioot ver van hun woonst gaan werken of van hun werk gaan wonen, als men autogebruik zwaarder taxeert, als men rekeningrijden invoert, … moet men al snel aan die 10% minder verkeer kunnen komen en dus voor minder files zorgen. En dat notabene zonder te investeren in bijkomende infrastructuur.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden