Los bericht bekijken
Oud 30 oktober 2013, 08:06   #2
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...splitsen.dhtml

Waar heb ik dat nog gehoord... splitsen in een actieve afdeling een ondersteunende en een overkoepelende was het voor een kwibus vroeger... het bleek echter voor geen meter te werken, en nu wil de "Nieuw Vlaamse Alliantie" ... dit gedrocht in zes opsplitsen en privatiseren van personenvervoer ??? Ten eerste zorgt dit voor een extra loonkost en daarbij is net het personenvervoer winstgevend. Mochten ze nu voorgesteld hebben om het goederenvervoer af te splitsen en dat in prive handen te schuiven (zoals het nu ook al gedeeltelijk gebeurd), zou ik zeggen, waag je kans het is al jaren een verliespost.
In Zwitserland zijn er 58 spoorwegbedrijven actief, en dat werkt zonder problemen. Het plan van de NV-A is op zich goed, al zou ik nog verder gaan.
Zou zou bijvoorbeeld de spoorweginfrastructuur in de Havens better naar de havenbedrijven gaan. Sommige goederenlijnen kunnen gewoon geprivatiseerd worden. En verder zou ik een onderscheid maken tussen regionaal en intercity vervoer.
Voor IC vervoer zou ik gewoon de NMBS houden, die het gewoon commercieel doet, zonder subsidie (in Nederland, Duitsland en Zwitserland lukt dit immers ook gewoon).
Voor regionaal vervoer is het beter om een soort van Vlaamse regie te hebben, die de dienstregeling en tarieven beheerd, maar die de uitvoering gewoon uitgbesteedt. Daarbij mag de NMBS overigens meedingen.
Het GEN kan bijvoorbeeld gewoon door de drie gewesten gezamelijk aanbesteed worden.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden