Discussie: Hak hun hoofd af
Los bericht bekijken
Oud 30 september 2004, 15:08   #2
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Nogal ambivalent stukske opinie... Ik ga eerst wat muggeziften over aangehaalde feiten, daarna mijn bedenkingen bij het opinie-gedeelte, ok?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
Het zijn niet de eerste slachtoffers van al-Zarqawi.
De enige bron dat al-Zarkawi de beul in kwestie zelf zou zijn, is de CIA, dezelfde CIA die dus beweerde dat al-Zarkawi maar één been meer had. Héél straffe experts als die een ge-balaclava-de mens positief kunnen identificeren.

Geruchten opgepikt door de media en dan wordt het waarheid.
Betrokkenheid van die gast zijn bende bij zelfmoord-bomaanslagen in Irak lijkt me iets makkelijker hard te maken, het zou evenwel dwaas zijn om te beweren dat hij al die explosieven zelf samenvijsde.

Citaat:
De beelden zijn van een misselijkmakende wreedheid. Hollywood heeft ons wijsgemaakt dat een onthoofding met een snelle houw van het mes of zwaard gebeurt. In werkelijkheid kost het al-Zarqawi 37 ondraaglijk lange seconden van snijden, steken en hakken om Nick Bergs hoofd van de romp te scheiden.
tiens tiens, films zijn geen afspiegeling van de werkelijkheid? Ne mens leert elke dag bij

Khattab had indertijd een lijfwacht-beul bij zich met een enorm kromzwaard, zijne nom-de-guerre ontsnapt me effe maar in elk geval ietske properder materiaal dan een pennemes.
Citaat:
Het schokeffect, daar zou het de terroristen om te doen zijn. Het filmen van de onthoofding en de verspreiding van de beelden via het Internet maken deel uit van een psychologische oorlogvoering. Tegenover de foto's uit de Abu Ghraib-gevangenis brengt Al-Zarqawi filmpjes van onthoofdingen in stelling.
Weinig tegen in te brengen. Psy-ops en proberen het grote publiek (oa Amerikaanse stemmers) te bespelen via de massa-media...
Geef toe: het werkt.
Citaat:
Dat was ook niet het geval toen Afghaanse moedjahedien om en bij de drieduizend 'goddeloze' Russen keelden.
Me dunkt dat Russen er nog goed vanaf kwamen als ze levend in handen van de Afghanen vielen en simpelweg onthoofd werden...
Granaat aan stuk parachute-koord op uw borst, pak er tenminste een paar mee naar de eeuwige jachtvelden. Iedereen kent Kipling zijn gedicht over de Afghaanse vrouwkes en hun messen.

Citaat:
Overal waar de strijders van de extremistische jihad opduiken, worden onthoofdingen een afschrikwekkende executiemethode. In Algerije hebben de GIA en de GSPS, met in hun rangen oud-strijders uit Afghanistan, duizenden 'slechte' moslims gekeeld.
Drama in Algerije: moslim-terroristen en paramilitiaren die de gewone bevolking terroriseerden om elk hun eigen redenen.
Ik ga het hier proper proberen te houden en gewoon vermelden dat er af&toe ook kettingzagen gebruikt werden en messen niet alleen om ledematen af te snijden. Niks ritueels aan, gewoon smeerlapperij/terreur van zuiverste water.

Citaat:
DE Tsjetsjeense moslimseparatisten begonnen als eersten systematisch het kelen van Russische soldaten te filmen en bij wijze van propaganda op het Internet te plaatsen.
Gebruik van camcorders was eigen aan de 'islamitische vrijwilligers' die de Tsjetjsenen kwamen helpen, ze gebruikten het op de eerste plaats bij wijze van werkingsverslag voor hun wahabitische broodheren.

Pas in tweede instantie werden de DVD'kes via Kavkaz verkocht. "Russian hell" vol1&2...
Citaat:
Het is een gebruik dat we ook terugvinden in de oude islamitische veroveringstochten. Toen werden de koppen van beelden afgehakt. Zo ontnam men ze hun identiteit.

Maar dat was symbolisch, en lang geleden. De onthoofdingen van burgers in het Irak van vandaag zijn door nagenoeg alle politieke en religieuze leiders in de Arabische wereld veroordeeld. Zelfs de fundamentalistische Hezbollah noemde de executies on-islamitisch en schadelijk voor het beeld van de islam.
Precies hier vind ik dat opiniestuk erg onduidelijk:
aan de ene kant is het zogezegd een oud gebruik, aan de andere kant past het volgens veel moslims niet meer in deze tijd.
Aan de ene kant hebben veel euh... bekende moslims het al als "not done" bestempeld, aan de andere kant moeten ook gematigde moslims het afkeuren.

Lijkt mij persoonlijk niet meer dan normaal dat elke normale mens dergelijke praktijken afkeurt, maar geef toe, de dagen zouden rap te kort zijn als we alles waarmee we het oneens zijn, voortdurend moeten uitspreken.

Moet ik zeggen dat ik bvb tegen pedofilie of kannibalisme ben of wordt dat stilzwijgend verwacht van iedereen?