Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job
Een gesprek, ja zelfs met een Waal, kan best beleefd blijven net zoals je dat hebt tussen twee Nederlandstaligen.
Zo'n twee weken geleden kwam ik in contact met een Waal, met Italiaanse roots, uit de streek van Verviers. Hij sprak enkel Frans en Italiaans (wat hij nog van zijn geimmigreerde ouders geleerd had).
Geen Nederlands, geen Duits, geen Engels...
We hebben wel over de politiek gesproken.
Qua talen vond ie het spijtig dat ie geen Nederlands kende, want hij had handelscontacten met Vlamingen. Maar zei hij, als beiden een inspanning leveren, lukt het ons wel. Wat hield dat dan in de praktijk in ? : ja, de Vlaming sprak Frans met hem.
Het elkaars taal niet kennen, zei hij, da's pas de merde van Belzjiek.
Waarop ik zei dat de meeste Vlamingen een mondje van hun Frans spraken, maar dat vele Walen niet ons Nederlands spraken. Is dat dan wat hij bedoelt met 'elkaars' taal niet kennen ??
Verder in het gesprek haalde hij op dat hij erg blij was dat zijn dochter wel een tweede taal leerde in school.
Welke taal is dat dan vroeg ik ? Het Engels.
Ja, zei ik, zo kan ze later met Vlamingen niet alleen in het Frans maar ook in het Engels communiceren.
Zo is dat, repliceerde hij.
Hij begreep het sarcasme van mijn zin helemaal niet.
De meeste Walen waar ik mee spreek, en waarmee ik al eens de 'talenkwestie' van België aanhaal, hebben helemaal niet diezelfde voeling van het omgaan met een taal zoals de meeste Vlamingen dat wel hebben.
Het ontgaat hen, het komt niet in hen op, ze hebben geen interesse, ze beseffen het gewoon niet...
Het is geen opzet, het is onverschilligheid.
Da's hun aard ??
|
In de praktijk gaat zowel de kennis van het Engels als het Frans tesamen met de kennis van het Nederlands achteruit bij de jeugd. De kennis van het Engels blijft beter dan deze van het Frans.
Hans Bourlon verwoorde het recent nog in Trends. In Vlaamse steden is 60% van de leerlingen niet Nederlandstalig. Dit is ook hun doelpubliek in hun marketing maar ze kunnen het moeilijk begrijpen.
Het onderwijs is Brussel en Wallonië scoort nog slechter dan dat in Vlaanderen. Heb er dus begrip voor dat ouders fier zijn dat hun kroost Engels leert.
Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.