Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp
Zolang die stemmen niet naar de klassieke partijen gaan.
Is het niet naar de N-VA dan naar iets anders.
|
Dat is nu net het moeilijke aan dergelijke vragen. Proberen in te schatten naar wie men dan als kiezer zal opschuiven. Iedereen denkt graag dat de kiezer trouw is, wat nochtans voor een niet onaardig % niet het geval is. Anders had n-va nooit zo explosief kunnen groeien. Maar dan mag je niet blind zijn voor het feit dat de kiezer nooit "verworven" is. Wijzigt er morgen een belangrijke pion in het spel, dan zal die kiezer wellicht een nieuwe keuze maken. Naar wie ?
Een jaar geleden zou niemand durven voorspellen hebben dat o-vld in vlaams brabant een populaire politica zou hebben. Nu ziet vriend en vijand dat zij daar een mega score gaat halen.
Denk je niet dat dat ook nationaal op een andere partij dan n-va zou kunnen afstralen ? In dat geval zou volgens mij o-vld de grootste winnaar zijn in vlaams brabant. In West-vlaanderen zouden dan weer velen terug naar de heimat cd&v keren want dit is tsjeven-territory van oudsher. Oost-vlaanderen ? Limburg ? Ook in Antwerpen zou dat puur persoonlijke na het wegvallen van BDW zeker een boost zijn voor de stemmen van Kris Peeters die daar eigenlijk ook een soort éénmanspartij is tenzij iemand servais verherstraeten tot grootse zaken in staat ziet.

Dan natuurlijk de hamvraag : hoeveel kiezers zouden terugkeren naar het blok ? Ik weet het niet, maar het zullen er ook veel zijn, daar twijfel ik niet aan. Sp.a en groen zouden daar volgens mij geen enkele winst uithalen.