Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem
Zullen ons dan eerst een goed beeld moeten vormen van hoe we als duurzame maatschappij die productie zien. En dat is een oefening die mensen vandaag amper durven maken, wellicht omdat ze zo schokkend is. Nu, los daarvan, door de mentaliteitswijziging wijzigt die vraagkant ook drastisch, kunnen ons dat nu amper voorstellen wat dat betekent.
|
Mss verstandig eerst een idee te hebben hoe dat in te richten voor te beginnen met die sociaal duurzame economie. Anders is er het risico dat zonder helder beeld van de vraag, de productie maar wat doet, en dan heb je juist overproductie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem
Om richting te geven, mensen kunnen kiezen uit een gigantische reeks van producten en bestellen dat via internet. Op basis daarvan wordt de productie georganiseerd, [..]
|
Dat kan nu ook, maar nu bestel ik niet alles wat maar aangeboden wordt, omdat er een prijskaartje aanhangt. Zonder prijskaartje, wat weerhoudt mensen ervan om maar raak te bestellen?
Of, ander voorbeeld: stel er zijn evenveel blauwe als rode widgets, maar om eoa reden vindt men de rode veel mooier. De prijs daarvan wordt dan hoger, waardoor ik, die ze allebei even mooi vind, de blauwe kies. En dat is dan weer prettig voor degenen die rood mooier vinden, want daar is dan meer van over.
Zonder prijzen zou ik net zo goed de rode kiezen, en daarmee mensen duperen. Hoe los je dat op in de sociaal duurzame economie?