Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
klopt, maar WO2 heeft ervoor gezorgd dat er fondsen vrijkwamen om de grootschalige productie te verwezelijken, anders had het nog jaren kunnen blijven hangen in lab-schaal testen.
|
Ook na WO II is er nog veelvuldig getest moeten worden. De Amerikaanse overheid wou een wondermiddel, maar op dat moment was er nog helemaal geen volledige duidelijkheid.
Het was helemaal niet zeker wat de langetermijneffecten waren. Het gebruik is redelijk goed uitgedraaid, maar dat hoeft het risico nog niet te vergoeilijken.
We zouden het ook kunnen hebben over de perversiteit die dat oproept in een oorlog die aan tientallen miljoenen mensen het leven heeft gekost. Daar heb je aardig wat penicilinewonders voor nodig.
Maar goed, we kunnen niet allemaal als Jeannette Rankin zijn, uiteraard.
Verder blijf ik wat op mijn honger zitten. Peniciline had ik zelf al voor jou kunnen geven als voorbeeld, hoewel we dat dus kunnen relativeren. Ik wacht op al die andere duizenden innovaties die we aan oorlog te danken hebben. De auto? Het vliegtuig? De zwaartekrachttheorie? De relativiteitstheorie? Het vuur? Gaslampen? Toiletten? Medische hygiëne? Het internet?