Los bericht bekijken
Oud 17 november 2013, 18:13   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ook na WO II is er nog veelvuldig getest moeten worden. De Amerikaanse overheid wou een wondermiddel, maar op dat moment was er nog helemaal geen volledige duidelijkheid.

Het was helemaal niet zeker wat de langetermijneffecten waren. Het gebruik is redelijk goed uitgedraaid, maar dat hoeft het risico nog niet te vergoeilijken.
Oorlog maakte de keuze voor de politici gemakkelijker.

Citaat:
We zouden het ook kunnen hebben over de perversiteit die dat oproept in een oorlog die aan tientallen miljoenen mensen het leven heeft gekost. Daar heb je aardig wat penicilinewonders voor nodig.

Citaat:
Verder blijf ik wat op mijn honger zitten. Peniciline had ik zelf al voor jou kunnen geven als voorbeeld, hoewel we dat dus kunnen relativeren.Ik wacht op al die andere duizenden innovaties die we aan oorlog te danken hebben. De auto? Het vliegtuig? De zwaartekrachttheorie? De relativiteitstheorie? Het vuur? Gaslampen? Toiletten? Medische hygiëne? Het internet?
Oorlog werkt dus eerder als een katalyst, waarbij uitvindingen versneld rijpen?

Maar het vuur is een natuurfenomeen, zeer snel beteugeld ten voordele van de mens.
Toiletten, je kan dat terugvinden in de geschiedenis van grote troepenverplaatsingen en belegeringen. Wat direct te maken heeft met medische hygiëne. Troepenconcentraties die laterines en propere lazeretten gebruikten hadden minder verliezen door ziekte.

En zo kan ik vele uitvindingen terug brengen tot hun essentie, zo snel mogelijk de wil opleggen aan de anderen.