Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
dat zei ik dus.
je bent geen 66% invalide: je bent 66% arbeidsongeschikt.
Invaliditeit wordt in PUNTEN uitgedrukt.
|
Niet helemaal juist.
Het puntensysteem word gebruikt voor integratie op de arbeidsmarkt en in het dagelijkse leven.
Zo heb ik voor één van mijn problemen, 35% medische invaliditeit, 28% economische invaliditeit en 12 punten integratie handicap.
De 35% medische invaliditeit ligt vast met de lijsten en is niet aanvechtbaar.
De 28% economische invaliditeit is bepaald door de rechtbank en kan op verzoek van één van beide partijen steeds herzien worden en is dus aanvechtbaar.
De 12 punten integratie handicap zijn door het Vlaams fonds bepaald volgens medische invaliditeit en economische invaliditeit en kunnen herzien worden en zijn aanvechtbaar via de rechtbank.
De integratie punten zijn voor mij niet belangrijk, maar zijn voor de werkgever belangrijk in de tussenkomst voor zijn bijdragen aan de sociale zekerheid.
De economische invaliditeit is belangrijk voor de uitbetalingen en activering bij werkloosheid.
De arbeidsongeschiktheid of geschiktheid is steeds volledig.
Daarnaast kan je dus arbeidsgeschikt zijn, met uitsluiting van bepaalde jobs.
En die uitsluiting mag niet meer dan 66% zijn, of je bent volledig arbeidsongeschikt.
En je moet de zaken zeer goed uit elkaar houden.
Want de ene is bepalend voor je uitkering via arbeidsverzekeringen, de andere is bepalend voor levensverzekeringen, weer een andere is bepalend voor de tussenkomst van het Vlaams fonds en weer een andere is bepalend voor de tussenkomst van ziekenfondsen.