Neelie Kroes haar mening over populistische uitspraken
DM 16 november
'We mogen niet meegaan in plat populisme'
Kroes zegt dat haar partijgenoten zich bezondigden aan plat populisme. Iedereen heeft wel eens een ongelukkige dag, maar die uitspraken van Verheijen vond ik wel een absolute misser. Goed : hij heeft achteraf zijn excuses aangeboden, maar de kras is natuurlijk wel gemaakt;
We hebben het hier over Guy Verhofstadt : een politicus met een enorme staat van dienst. Guy heeft een track record die Verheijen waarschijnlijk nooit zal realiseren. Ook de uitspraken van Bolkestein vond ik bijzonder ongelukkig. In dit soort debatten is het belangrijk dat je tot de kern van het probleem tracht te komen, niet dat je keihard op de man speelt. Zo brengt je iets in beweging waarmee de inhoudelijke discussie niet gediend is. Iedereen mag zijn eigen appreciatie hebben over Guy Verhofstadt, maar wat er vorige week over hem werd gezegd, kan echt niet.
Is het kwaad niet geschied ? Kan verhofstadt namens de liberale fractie nu nog wel kandidaat-voorzitter zijn van de europese commissie ?
Mijn antwoord daarop is voluit 'ja'. Hij heeft alle kansen om commissievoorzitter te worden en hij zal daarin gesteund worden door de VVD.
Heeft de strategie van Verheijen en Bolkestein niet eerder te maken met de nederlandse politiek ? De VVD vreesst volgend jaar een electorale pandoering van Wilders PVV te krijgen en wil vooral niet te pro-europees overkomen, want dat zou niet goed liggen bij de publieke opinie.
Ja maar, als we zo aan politiek beginnen te doen , dan bezondigen we ons aan hetzelfde populisme waaraan Wilders zich keer op keer schuldig maakt. Nogmaals : we moeten het over de inhoud hebben en concrete beslissingen nemen waar europa beter van wordt. En dat is nu net waarin iemand als Guy Verhofstadt in uitblinkt.
Toen de bankencrisis uitbrak, heeft hij er samen met andere liberale leiders als Mark Rutte voor gezorgd dat er een reddingsplan voor de banken kwam, een stabiliteitspact, controlemechanismen en het idee ban de bankenunie. Als iemand zich daar in het parlement voor ingespannen heeft, was het Guy Verhofstadt wel. Hij weet waarover hij praat. En wat ook zeer belangrijk is : hij is een van de meest zichtbare en uitgesproken parlementariërs, die europese onderwerpen op een duidelijke manier onder woorden kan brengen. Het is op die manier dat we er als nederlandse én europese liberalen voor kunnen zorgen dat we bij de verkiezingen van 2014 minstens even groot blijven. Je moet absoluut niet de populistische toer opgaan, want dan verlaag je jezelf tot de tactiek van bepaalde politici. Dat is precies wat ik dacht toen ik vorige week Verheijen op de radio hoorde. "tsjonge, dat is toch beneden je niveau", was mijn eerste reactie. Doe zulke uitspraken als je thuis aan de borrel zit met je vrouw of met je hond. Maar toch niet op de radio en zeker niet op deze manier.
----------------------------------------------------
Een interessant interview met een van de sterkste euro commissarissen die er rondlopen. En zij heeft lef genoeg om die tafelspringer Verheijen + oudgediende Bolkestein (nochtans ooit zelf een verdienstelijk commissaris...) die zich om puur intern-nederlandse redenen zo tegen Verhofstadt afgezet hebben eventjes de mantel uit te vegen.
Merk ook op dat zij nu al expliciet stelt dat de liberalen voluit achter Verhofstadt blijven staan, inbegrepen de steun van VVD.
|