http://www.standaard.be/cnt/dmf20131...=ochtendupdate
Citaat:
‘In tien jaar tijd is de verdeling van kansrijke en kansarme leerlingen over de verschillende scholen, de sociale mix, verder scheef getrokken. De schoolse segregatie neemt alsmaar toe.’ Tot die conclusie komen de onderwijseconomen Steven Groenez en Thomas Wouters (KU Leuven) na een analyse van het Vlaamse leerlingenbestand.
Onder ‘kansarme’ leerlingen moeten kinderen en jongeren verstaan worden van wie de thuistaal geen Nederlands is, de moeder geen middelbareschooldiploma heeft of de ouders een schooltoelage krijgen.
'Niet enkel de concentratiescholen'
Het fenomeen treft niet alleen de ‘concentratiescholen’. ‘Ook scholen die tien jaar geleden een goede mix vertoonden, zijn gemiddeld genomen meer gesegregeerd geraakt.’
Wel is het zo dat de kansarme scholen in de meeste gevallen kansarmer geworden zijn, en dan vooral in het lager en het secundair onderwijs.
De grootste ongelijkheid zit tussen de onderwijsvormen aso, tso, bso en kso. Kort samengevat: kansrijke leerlingen kiezen vaker voor aso, kansarme leerlingen vaker voor bso.
‘Een bekend fenomeen, maar het blijft ons verbazen dat het in deze mate aanwezig blijft. Dit geeft aan dat de structuur van ons onderwijs niet van die aard is om de sociale mix te bevorderen’, denken de onderzoekers.
|
Wat hadden sommigen dan toch gedacht?
Je moet echt op een andere planeet wonen om verwonderd te zijn over bovenstaande vaststellingen!
Dat dat probleem in de mate van het mogelijke moet aangepakt worden is vanzelfsprekend maar het zou zéér veel geld kosten om "beide groepen" zomaar op een meer gelijk niveau te krijgen, als dat al mogelijk is binnen de beperkte periode waarin school gelopen wordt!
Leerlingen "kiezen" niet voor aso of bso! Ze nemen of komen terecht in de groep die aangepast is aan hun mogelijkheden! Sommige superpedagogen menen vanuit hun andere planeet dat het neerhalen van die schotten tussen aso-tso-bso iets zal oplossen! Wat het zal meebrengen is een verdere verloedering en vooral veel tijdsverlies voor de leerlingen, vooral voor diegenen die wel willen en kunnen presteren.
Ons onderwijs zou nog steeds aangeschreven staan als één van de betere, en dat is blijkbaar een doorn in het oog van sommigen. Daar moet aan gewerkt worden...