18 november 2013, 11:54
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama
Wat vinden jullie ervan ? Van elke pasgeborene en van elke immigrant een haartje, wat speeksel, desnoods een neuskeutel, en.... huppekee ! In de grote DNA-databank !
Ik vind het fantastisch.
De pakkans zou virtueel 100 % worden voor zware criminaliteit. Het gerecht zou véél sneller en efficiënter kunnen optreden. Eventuele seriële misdadigers zouden veel sneller uit de samenleving geplukt kunnen worden, en aldus verdere slachtoffers vermijden. En tot slot zou de kans dat iemand onschuldig veroordeeld wordt, heel wat kleiner worden.
En toch zijn er weer bekrompen geesten die op zo'n goed voorstel kritiek hebben. Aantasting van de privacy, zo mekkeren ze in koor. Alsof mijn privé-leven aangetast wordt doordat er ergens in een databank een lange reeks A, C, G en T's opgeslagen is.
Eerlijk gezegd : nu zijn er vele overheidsdiensten die bijvoorbeeld mijn adres, mijn telefoonnummer, enz... kennen, en d�*t is een véél grotere bedreiging voor mijn privacy. Als die datalijsten gestolen worden door kwaadwilligen, dan kunnen die de dag erop aan mijn deur staan.
Met het DNA-profiel is dat niet het geval. Ik zou niet weten hoe men met de kennis van mijn DNA-sequentie mijn privéleven zou kunnen verstoren zolang ik niet betrokken raak bij een zware vorm van criminaliteit.
Invoeren die handel. Ik zal de eerste in de rij zijn om een DNA-staalt af te geven. Wat jullie ?
|
Ik ben tegen. Niet omdat ik iets te verbergen heb. Ik ben tegen omdat ik vind dat een overheid niet alles over mij hoeft te weten.
|
|
|