Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jandeman
Het idee dat de benelux zich vormt tot een staat lijkt me nogal onwaarschijnlijk,
|
Momenteel wel ja, dat kun je niet anders dan toegeven. Zeker met de teleurstellende werking van de benelux zelf, die vaak met incivisme af te rekenen heeft van... we zullen het maar niet zeggen om de belgicisten te plezieren zeker?
Citaat:
toch denk ik dat als dit idee zeer veel populairiteit genoot in belgië, de nederlanders hier niet afkerig tegenover zouden staan. Op die manier krijg je een sterkere stem in europa.
|
Reken maar...
Citaat:
Vroeger was de belangerijkste tegenstelling tussen beide landen het geloof, ook al is/was een belangerijk deel van de nederlandse bevolking katholiek, de dominante kerk was de protestantse.
|
Misschien in de Republiek met de Generaliteitslanden... 40% van Nederland was in 1830 katholiek, dat is even veel als er Walen zijn.

Tegenwoordig zijn er zelfs meer katholieken dan protestanten.
Citaat:
Vandaag de dag is religie geen issue meer,
|
Maar wat je zegt: vandaag de dag is religie geen issue meer. Vroeger ook niet, want de onaanvaardbare protestantse vorst van Oranje aan het hoofd van het voor 75% katholieke Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, dat kan zogezegd niet, maar de protestantse vorst van de Coburgkliek kon wel regeren over een 100% katholieke staat. Dat was blijkbaar ook maar een schijnissue.
Citaat:
En ik ben ongelovig zoals het merendeel van de nederlanders dat vandaag de dag is.
|
Waar is m'n duiveluitdrijvingskit?
Citaat:
Sommige vlamingen zullen vast positief staan tegenover de groot-nederlandse gedachte, op die manier worden de franstaligen een kleine minderheid, om diezelfde reden zullen er denk ik maar weinig franstaligen warm lopen voor dit idee.
|
Eventjes pietje precies spelen, maar Heel-Nederlands is met de franstaligen bij, Groot-Nederlands is zonder Wallonië en Luxemburg.
Franstaligen zijn er niet als Reservenederlanders. Dat zouden ze wel worden in een unitair Heel-Nederland, maar dat verdienen ze niet. Federalisme of zelfs confederalisme is dé manier om hun zelfbestuur te laten op de gebieden die ze nodig achten om voor eigen welzijn te zorgen.
Citaat:
Mij maakt het weinig uit, het is een interessant idee, maar meer dan dat zal het ook niet worden.
|
Effe afsluiten met een gouwe ouwe van Wimpie van Oranje: "Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre, ni de réussir pour persévérer"