Los bericht bekijken
Oud 18 november 2013, 15:53   #453
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schwarze Flamme Bekijk bericht
Bijzonder slechte keuze van de Nederlanders ..... .
Waarom u en sommige anderen specifiek naar Nederland verwijzen is nogal typisch, daar u in dat geval ook Italië, UK, Denemarken en Noorwegen aan zou kunnen halen.

Het zinloos te verwijzen naar een Nederlandse keuze (en van anderen)
Nederland ging in 2001/2002 z’n eigen weg, ook al waren er grote bezwaren van Belgische zijde dat men koos voor de F35.
Het Belgische parlement eiste zelfs dat NL op andere gedachte gebracht zo worden. Waarom specifiek Nederland destijds en niet Italië, UK, Denemarken en Noorwegen was/is wel wat vreemd?
De vervanging van de F16 is een Belgische competitie, evaluatie en Belgische keuze welk type men aan wil kopen.


Blijkbaar wordt er in NL rekening mee gehouden dat België een ander type aan zou kunnen kopen dan de EPAF partners Nederland, Noorwegen en Denemarken.
Bij het voorstel QRA met België wordt opgemerkt dat dit geen invloed heeft op gezamenlijk deze taak uitvoeren met een ander type toestel dan waar NL mee zal gaan vliegen.

Qua samenwerking houdt NL rekening met een - eventueel - mogelijke samenwerking met België, maar de samenwerking richt bovenal op Noorwegen en Denemarken.
De samenwerking met Noorwegen geldt al sinds jaren als meest intensief.

De voorbereiding is in elk van deze landen al enkele jaren aan de gang (investering in infrastructuur, technische zaken etc).
In een vraag van het Belgische parlement kwam naar voren dat men buitengesloten wordt door de EPAF landen en niet op de hoogte wordt gebracht.


Zou België besluiten de F35 aan te schaffen ontstaat een probleem daar België geen levelpartner is en de EPAF partners NL, Noorwegen en Denemarken dit wel zijn.
Informatie, nu en in de toekomst, mag niet gedeeld worden met niet levelpartners door deze landen.
Overigens geldt dit deels eveneens binnen het JSF project. NL is level 2 partner en Denemarken en Noorwegen zijn level 3 partner. NL heeft meer toegang dan level 3 partners.
Het maakt wat dat betreft overigens niet uit welk type jet België overweegt daar men van de plank koopt.

Hetzelfde geldt voor de IOT&E fase, waar NL samen me van de t de UK en de US aan deelneemt. Aanvankelijk opteerde NL voor deelname aan het 2e deel IOT&E fase, afgelopen jaar heeft men
besloten deel te nemen aan de volledige fase. Australië neemt waarschijnlijk nu ook deel, als observer.
De verkregen informatie mag niet gedeeld worden met andere levelpartners, dan wel met andere landen.
België zal dus zelf een IOT fase uit moeten voeren, wat eveneens geldt bij de aankoop van een ander type jet.

De kosten van een zelfstandig uit te voeren IOT fase werden in NL geschat op ±€200 miljoen, dit bedrag zit ingecalculeerd bij de te besteden €4,5 miljard.

Ook qua updaten zal België een andere weg moeten bewandelen dan de EPAF partners daar BL geen levelpartner is. De levelpartners zijn gebonden om hun toestellen gelijkwaardig te updaten.
Het kan duurder dan wel goedkoper uitvallen voor België daar men zelf zal moeten besluiten, buiten het levelpartner project om, hoe duur en wat België geupdate zal willen hebben.

Dit geldt ook bij aankoop. De F35 van de levelpartners is een specifiek en zelfde uitgerust type F35.
Andere landen dienen zelf te onderhandelen of ze een gelijkwaardig uitgerust type F35 aan zullen/kunnen kopen.
Daarbij geldt dat niet elk land toestemming krijgt voor een dergelijke configuratie. Dit geldt ook voor toestellen als bijv. een F16.

Het te betalen deel aan ontwikkelingskosten, dus ook het opgelopen deel aan ontwikkelingskosten, zal voor België berekend worden over de totale ontwikkelingskosten.
Bij de keuze van een ander type jet speelt dit eveneens en zal ook over het totale deel ontwikkelingsgeld betaald moeten worden, plus de productiekosten

Wat de Typhoon betreft speelt een fiks nadeel, het risico is aanwezig dat België tevens op zou kunnen draaien voor de kosten van het afbouwen van de productielijn.


Voor de Europese F35 partners kan een gezamenlijke keuze, inclusief België, voordelen hebben.
Met name als EPAF F16 partners, maar of men er wakker van zal liggen als België een andere keuze maakt? Met inmiddels 5 landen .... vrees van niet.

Anderzijds is dit tevens een politiek/militaire keuze, aansluiten bij Frankrijk, Zweden, dan wel tot 2030 de UK (aangenomen dat men een multirole Typhoon keuze maakt)
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden