Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe
Dat gaat maar moeilijk lukken, als ik geen antwoord krijg op de vraag wie gaat dat betalen?" omdat ik moet stoppen met te vragen "wie gaat dat betalen?".
En ik typ overigens niet als een twaalf-jarige keyboard warrior.
|
Het wordt tijd om te stoppen met denken in geldcijfers wanneer men over economie praat. Beter in werkelijke productiecijfers praten.
Wij gaan af op een overproductie-economie. Feitelijk zijn wij er al. Dat betekent dat er een surplus aan goederen en energie is: elke inwoner van het land kan bestaan als men gelijke stukken gaat afsnijden.
Dit, gepaard met automatisatie die steeds toeneemt, zal ervoor zorgen dat binnenkort het surplus veel maal de minimale overlevingsvereisten is, terwijl dat er niet genoeg werk is voor iedereen.
Dan heb je twee opties: mensen zich laten uitsloven om toch recht te hebben op geld, of mensen laten leven door automatisch een deel van de productie daarnaar te doen vloeien.
Wie het nu zal betalen zal mij worst wezen, de kruideniers mogen het in die termen uitvechten. Jij weigert af te stappen van het priveee-ambetantenaar-dualisme. Dus blijft je vraag helaas onbeantwoord.