Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas
Weeral een verkrachting binnen de kerk, is da nie om ziek van te worden, ik voel mij dan zo machteloos!!!
Dit kan nietmeer verder duren, dat moet stoppen ik weet eigenlijk maar een oplossing laat die mannen trouwen!!! DAn komen er mss minder mannen da als toevluchtoord zien.
Thomas
|
Beste Thomas,
Pedofilie binnen de kerk is geen zaak die van de de twintigste eeuw is. Nu wordt er WEL over gesproken, vroeger NIET. Men was dan bang van de priester of andere geestelijke, men zou toch niet geloofd hebben dat een geestelijke zoiets zou doen. Gelukkig is dit nu wel bespreekbaar geworden!
Er moet inderdaad wat aan gedaan worden!!! Misschien is het huwelijk toelaten voor priesters een goede zaak. Dit zal wel moeilijk gaan omdat er al een eeuwenlange traditie is van het celibataire priesterschap; Nochthans staat er in de Bijbel geen vermelding (bij mijn weten) dat priesters celibatair door het leven moeten gaan. Maar ja... In het Katholicisme geldt zowel de Bijbel als de Traditie; dus dat zal nog niet voor de eerste jaren zijn als het conservativisme van het Vaticaan blijft aanhouden.
Dit was in de renaissance anders bij de protestanten: die zeiden 'sola biblia'; dus de traditie was voor hun minder belangrijk, daarom werd het gehuwde priesterschap voor protestanten mogelijk.