Los bericht bekijken
Oud 18 november 2013, 22:43   #38
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Ik herinner mij de eerste resultaten enkele jaren geleden toen de Janssen won vd Dewinter : rond de 40% voor het Belang. Toen was er plots een panne gedurende 4 uur en wonder boven wonder ...
Ik gok op 25% voor de tsjeven.
Di Rupo II staat vast, wie weet zelfs de resultaten.
Ik herinner mij dat vreemd geval in Antwerpen ook.
Maar heeft Bourgeois geen maatregelen genomen om elektronisch stemmen betrouwbaarder te maken?

Ik ben geen gokker en heb al zeker twijfels bij de peilingen, maar als DIT in een Franstalige krant staat betekent dat toch wel iets:
Citaat:
"LA N-VA RESTE INCONTOURNABLE"
Door Mensenrecht op 6 september 2013 - 5:53pm

Een week na de opiniepeiling van VTM/De Morgen pakken RTBF en La Libre Belgique uit met een nieuwe peiling: de N-VA wint 7,1% t.o.v. de kamerverkiezingen van 2010 en komt uit op 35,5%.

(Update 7 september 2013 - 6am) La Libre titelt: "35,5%. La N-VA reste incontournable".

Bart De Wever blijft, met voorsprong, de populairste Vlaamse politicus. Zijn populariteitsgraad stijgt van 38% naar 40%.
De peiling werd uitgevoerd door Dedicated bij 903 Vlamingen, 905 Brusselaars en 906 Walen, van 29 augustus tot 2 september 2013. De foutenmarge bedraagt 3,3%. De volledige peiling verschijnt in La Libre van morgen maar de meest significante cijfers zijn nu al bekend (zie lalibre.be en rtbf.be).

Volgens de peiling van VTM/De Morgen en RTL/Le Soir van vorige week zag het er niet goed uit voor de N-VA: de partij kwam uit op 30,7%, weliswaar 2,3% meer dan bij de kamerverkiezingen van 2010, maar 4,3% minder dan in de vorige peiling van VTM/De Morgen van midden juni jl. Maar geen nood, in de nieuwste peiling van RTBF/La Libre komt de N-VA uit op 35,5%, 2,7% meer dan in de vorige peiling van RTBF/La libre van mei jl. Of wat peilingen waard zijn enzovoort enzoverder...

Edoch, de peilingen van La Libre bleken in het verleden de meest betrouwbare te zijn. Bovendien leverde de jongste peiling van RTBF/La Libre een zelfde resultaat op als de interne N-VA-peiling van net voor de vakantie (alle politieke partijen laten op geregelde tijdstippen peilingen uitvoeren, de uitslagen worden meestal binnenskamers gehouden).

Als er nu zouden verkiezingen zijn zou de N-VA dus volgens de peiling van RTBF/La Libre 35,5% van de stemmen behalen = + 7,1% t.o.v. de verkiezingen van 2010. De N-VA is de enige partij met winst, alle andere partijen gaan er op achteruit.

CD&V komt uit op 17,3% / peiling VTM/De Morgen: 17,2% / verkiezingen 2010: 17,6% = -0,3%.

Sp.a valt terug op 12% (het laagste cijfer ooit) / peiling VTM/De Morgen: 12,7% / verkiezingen 2010: 14,9% = -2,9%.

Open Vld valt terug op 11,8% / peiling VTM/De Morgen: 14,1% / verkiezingen 2010: 13,9% = -2,1%.

Vlaams Belang, 11,3%, herstelt zich min of meer, na een reeks negatieve peilingen / peiling VTM/De Morgen: 11,9% / verkiezingen 2010: 12,6% = -1,3%.

Groen, 6,9%, trappelt ter plaatse / peiling VTM/De Morgen: 6,2% / verkiezingen 2010: 7,1% = -0,2%.

LDD, 2,3%, blijft beneden de kiesdrempel / peiling VTM/De Morgen: 2,8% / verkiezingen 2010: 3,7% = -1,4%. Misschien kan LDD met Jean-Marie Dedecker als lijsttrekker in de kieskring West-Vlaanderen toch nog de kiesdrempel overstijgen en 1 kamerzetel binnenhalen.

PVDA+ stokt op 1,5% / verkiezingen 2010: 1,4%.

De Piratenpartij is een eerste keer gepeild en komt uit op 0,9%.

Merk op dat de 3 V-partijen (N-VA, Vlaams Belang en LDD) samen 49,1% behalen, de 3 traditionelen of systeempartijen (CD&V, sp.a en Open Vld) samen 41,1%. En met Groen erbij komen de traditionelen nog niet aan een meerderheid.

http://www.mensenrecht.be/node/3082
Het zou mij verwonderen mochten de compleet onbetrouwbare tsjeven 20% van de stemmen halen. Zelfs met zijn vieren komen de traditionele collaboratorspartijen van de PS dus niet aan de vereiste meerderheid in de Vlaamse taalgroep waarzonder de tsjeven vandaag (opnieuw!) beweren niet in een regering te stappen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 18 november 2013 om 22:44.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden