Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee
Ik weet wel dat in de internationale studie van de EPAF die koos uit de F 16, de F 17 (die later de F 18 zou worden), de Mirage F 1 met M 53 motor en de Viggen er een quantum leap verschil zat tussen de F 16 en F 17 en de andere 2 toestellen.
Je mag rustig van lichtjaren verschil spreken.
En in die zin was de Viggen al in 1975 geen goed toestel. Inderdaad veel lawaai, veel verbruik, beperkte mogelijkheden en verouderd tegenover zijn competitors.
Je moet niet vragen wat dat in 2013 zou moeten voorstellen.....
Overigens had de Viggen een Amerikaanse motor, kwestie van onafhankelijkheid van de US kan dat tellen........
|
Lijkt er wel op wat u aangeeft.
The Viggen's consumption was around 15 kg/sec at maximum afterburner, which meant that the internal fuel was exhausted in just seven minutes due to the relative inefficiency of the turbofan over a turbojet at full afterburner.
http://www.globalaircraft.org/planes/saab_37_viggen.pl
SAAB had been considering various designs to follow the Draken since 1952. The company was able to submit a proposal to meet the specification, the "SAAB System 37", in February 1962. The design featured a canard configuration that offered better short-field operation than a traditional delta wing, and a powerful RM8 afterburning bypass turbojet engine with a thrust reverser to cut down landing roll.
The Svenska Flygvapnet (Swedish Air Force) liked the proposal and gave the go-ahead on 28 September 1962 for full development of the "Viggen
Six single-seat AJ 37 Viggen prototypes and one two-seat Sk 37 Viggen prototype were ordered in 1965, at about the same time a mockup of the aircraft was displayed to the media. The first single-seat prototype was rolled out on 24 November 1966
SF 37 RECONNAISSANCE:
The SF 37 was not fitted with radar
In the 21st century, the SAAB 39 Gripen rapidly displaced the Viggen from front-line service. Although the Viggen's predecessors had long service lives, and with upgrades the type was clearly still effective, defense cutbacks meant the Viggen was redundant and that its days were numbered. The last operational flight of the Viggen for the Flygvapnet was on 25 November 2005.
http://www.airvectors.net/avvig.html
Onderhoud en ongevallen
De aanvankelijke onderhoudsresultaten waren veelbelovend. Per vlieguur waren 22 manuur onderhoud nodig en de directe kosten bedroegen 500 dollar per uur, waarvan 83 voor brandstof. De training van nieuwe vliegers op de SK werd op 10 oktober 1975 abrupt gestopt. De reden hiervoor was dat drie toestellen problemen leken te hebben met een structureel karakter. De gehele Viggenvloot werd op dat moment aan de grond gehouden. Uit zeer nauwkeurig onderzoek bleek dat de hoofdconstructie bij de bevestiging van de vleugels metaalmoeheid vertoonde. In januari 1976 mocht op beperkte schaal weer worden testgevlogen en medio maart konden de normale vluchten weer worden hervat, zij het dat niet meer dan 4G belasting mocht optreden. Het probleem bleek zich alleen bij de allereerste serie van 27 AJ's voor te doen. Bij 21 toestellen werden de 12 mm dikke bevestigingen vervangen door exemplaren van 41 mm. Verdere problemen van deze omvang hebben zich niet voorgedaan, alhoewel generaal Dick Stenberg in 1979 moest toegeven dat de verliezen hoger waren dan van de Lansen en Draken voorgangers en dat het langer had geduurd voordat de problemen in de testperiode overwonnen waren. Op dat moment waren 21 van de 180 Viggens verloren gegaan. Dit aantal was in 1992 toegenomen tot 39. Een typisch Zweeds ongeval deed zich voor op 28 september 1982, toen een Viggen van F13 (de F is van Flygflottilj, oftewel squadron) aan het begin van de start een fysieke ontmoeting had met een kudde elanden. Het toestel had slechts lichte schade, in tegenstelling tot één van de elanden, die helaas moest worden afgeschreven.
http://members.chello.nl/~f.vanvoorst/
Weet ik niet zeker, maar dacht dat het aantal onderhoudsuren per vlieguur van de F16A/B lager lag?
Total Viggen production reached 329
Herstel berekening ongevallen
1979: 21 verloren gegaan (180 stuks)
1992: 39 verloren gegaan
Voor Navo-piloten was in die tijd een ontmoeting met een Viggen een zeldzaamheid. Zweden had voor oefeningen uitsluitend Viggens en Drakens als 'tegenstander'. Gebrek aan internationale oefening, met bijvoorbeeld F16's en F15's was de oorzaak dat de gevechtskwaliteit van de op zichzelf prima opgeleide en sterk gemotiveerde Zweedse piloten lange tijd niet maximaal ontwikkeld was. Maar in de afgelopen jaren heeft Zweden die achterstand voor een deel ingelopen
http://members.chello.nl/~f.vanvoorst/
Opvallend is dat de Zweedse Luchtmacht zeer weinig piloten kent welke 1000 uur gevlogen hebben.
In tegenstelling tot de zeer ervaren Belgische Luchtmacht welke relatief veel piloten kent met 2000 vlieguren, als wel ook 3000 vlieguren.