Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six
Ja, de F-35 is het beste vliegtuig. Geen idee waarom wel. Omdat de Viggen slecht was, denk ik. En de Viggen was slecht omdat de Viggen in kleine aantallen werd gebouwd, ofzoiets.
|
Bij de "eindproeven" halfweg de jaren zeventig,toen het ging om de topvliegtuigen van die generatie,was het voor Belgie tussen de Saab Viggen,de Mirage F1 en de F-16.
Men zocht geen pure jager(wat de Mirage beslist was),men zocht een zo multirole mogelijk vliegtuig.
De Saab Viggen bleek bijzonder goed te zijn,echter met volle bomlast (het was nog koude oorlog,en vliegen met bommenlast was een extreem belangrijk gegeven) was de F-16 gewoon wendbaarder,ook en vooral op lagere hoogtes.....
Daarmee bleek dat de investering die ook Belgie gedaan had in hetF-16-propject,militair gezien,nuttig te zijn.Gezien de eminente carriere die dit toestel,zelfs in oude versies, nog steeds heeft,een bijzonder geslaagd project dat voldeed aan de toen gestelde vragen.
Met de F-35 zal het technisch ook wel in orde komen.Ik zal echter niet nalaten te spotten met de eindeloze reeks budget- en testvertragingen.(de F-16 was klaar BINNEN het decenium en bleek een echte game-changer in zijn tijd)
Mijn vraag blijft: Wat is voor Belgie de vraag eigenlijk?
Moeten we wel zoets als een 4de of 5de generatie jachtbommenwerper?
De REALITEIT waarin onze strijdkrachten ingezet wordt toont daar niet echt behoefte aan,of toch niet waarom een micro-strijdmachtje er nog aan zou moeten deelnemen.(Afghanistan,Libie......)