Los bericht bekijken
Oud 19 november 2013, 06:17   #186
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dakeyras Bekijk bericht
Als iemand werkt en daar geld voor krijgt, moet hij een arbeidscontract krijgen en meteen ook het minimumloon en de eraan verbonden voordelen.

Iemand betaalde arbeid laten uitvoeren en hem geen werknemersstatuut geven is... Waar moet ik beginnen?

Maar er is niet alleen juridisch iets grondig fout met dit soort van gedachtegangen.

Vroeger kreeg een slaaf kost en inwoon. Bij Homans zou hij een leefloon krijgen.

Degenen die dit toejuichen, zijn een veel groter gevaar voor onze samenleving dan 99 % van de veroordeelde criminelen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dakeyras Bekijk bericht
Al wie anno 2013 electriciteit geen basisbehoefte vindt, is een groter gevaar voor de samenleving dan 99 % van de veroordeelde criminelen.

Rousseau vroeg zich destijds in "Le contrat social" af of het niet noodzakelijk was dat de arbeid door slaven werd verricht, zodat de burgers (die dus te onderscheiden zijn van de slaven) waarlijk vrij konden zijn en zodoende konden deelnemen aan de macht. Maar vermits hij slavernij afkeurde, wees hij die denkpiste weer van de hand.

Anno 2013 zijn we echter reeds zo ver gevorderd, dat het moet mogelijk zijn het gros van het werk door machines te laten uitvoeren. Laat hen de rol van slaven spelen, zodat wij als burgers meer vrijheid bekomen.

Maar dit gebeurt niet dus niet. De opbrengst gecreëerd door de technologie wordt opgepot bij een beperkte groep die aldus middelen onttrekt aan de samenleving. De rest verarmt en wordt alsmaar meer geknecht.

En velen onder ons zijn het al zo gewoon, dat ze hun ketens niet meer zien en zelfs het versterken van die ketens toejuichen.
Ergens koester ik de vage hoop dat er op z'n minst één enkel iemand deze posts grondig leest en het eens goed laat bezinken.

Ergens.

Veel illusies maak ik mij evenwel niet...

Laatst gewijzigd door Esperanza : 19 november 2013 om 06:25.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden