OP 02/08/2013 zie ik in een topic : Even duivel spelen maar het anoniem zeggen : bedrijf X in Vlaanderen gaat vermoedelijk eind 2013 maar zeker 2014 een mededeling doen. En die mededeling gaat als een bom inslaan waar Ford Genk nog peanuts bij was. We spreken over een totaal van 20.000 werknemers. En Het aantal afgeleide en indirecte jobs wordt bovendien geschat op 40.000 mensen. In totaal 60.000 mensen waarvan minstens de helft zonder het op voorhand te weten opeens zonder werk gaat vallen. Dit gaat vermoedelijk ook de val van de regering betekenen.
Het rijtje vervolledigt zich :
Swissport staat al even terug in de vitrine te koop. De Zwitsers hadden er al hun buik van vol nadat de vakbond Zaventem enkele dagen blokkeerde (denk aan de meer dan 10.000 stuks bagage die er stonden). De Zwitsers willen zelfs al niet meer investeren. Enkel het hoog nodige en wettelijke om dan met zo weinig mogelijk personeel te blijven draaien. En de vakbonden denken dat ze daar nu heer en meester zijn. Die krijgen nog het hardste het deksel op hun neus.
Aviapartner zit zo in schulden dat het water al even aan de lippen staat. Volgens bronnen zou het tegen maart 2014 gedaan zijn of er moet een mirakel gebeuren (voor elke euro die ze willen verdienen is er drie euro nodig). Een overslagbedrijf wou avia overnemen maar hun papieren waren nog slechter. In plaats van avia over te nemen dreigen ze nu zelf eraan te gaan. En al die cargo gaan bedrijven als DHL nooit kunnen opvangen. Wat is cargo trouwens nog? Heel de absurde wetgeving en het gezever over nachtvluchten en lawaaihinder heeft de cargo al lang een doodsteek gegeven.
Verschillende maatschappijen zijn al langer bezig met uitwegen te zoeken. Schiphol geeft zelfs pakken subsidies om maatschappijen uit Zaventem weg te krijgen. Het enige wat die maatschappijen NU NOG tegen houdt zijn de vele passagiers die van vluchten van o.a. SN komen. Onlangs nog in het nieuws : ethiad en jet airways. Normaal waren ze al weg maar ze hadden teveel problemen met de "slots" in Schiphol. In 2014 is dat aangepast en dan staat niets hun nog in de weg om te verhuizen. Idem met nog enkele grote intercontinentale vluchten (geruchten gaan over thai, delta en united).
En SN zelf : is al twee jaar geleden geweten dat de vakbonden alles op alles gingen zetten om de boel te laten escaleren tot de bom ontploft. Lufthansa heeft zelfs eens gezegd dat ze die vakbonden met echte wolven vergelijken. SN moet eind dit jaar met bepaalde doelstellingen en resultaten afkomen. De vakbonden laten dat niet toe en Lufthansa dreigt er NU mee de kraan dicht te draaien.
En dit is geen cafépraat maar info uit heel goede bronnen. Bronnen die daar dagelijks mee bezig zijn en in het midden van dat slagveld zitten te dirigeren. Want bekijk het hoe je wil : alles wat er verkeerd kan gaan is verkeerd aan het gaan. De vakbonden zullen er wel voor zorgen dat het verkeerd blijft gaan.
|