Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk
Een Tunnel onder Brussel kan niet.
NMBS heeft dat ooit overwegen en Brussel is niet geschikt gevonden voor ondergronds wegens bepaalde technische moeilijkheden.
|
Raar, dwars door Luik ging wel een navenant lange snelwegtunnel en bijkomende snelwegen- bruggen-tunnels* enz, totaal 4 km. Deze tunnel de Cointe ligt er al sinds 2000 *. Weliswaar een navenant korte tunnel van ~ 1,6 km in beide richtingen, ook:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Tunnel_de_Cointe
* in het totaal heeft men daar een verbinding E25-E40 gerealiseerd door 4 km dwars door Luik te "overbruggen en te ondertunnelen" genaamd "la liaison E25-E40 �* LIEGE"
Link met vele foto´s:
Citaat:
http://services-techniques.met.wallo...25e40_a_liege/
La liaison E25-E40 �* LIEGE. Le génie civil.
Depuis longtemps, une liaison s'imposait entre les autoroutes du nord de l'Europe, dont l'E40 (Bruxelles-Aachen) et celles du sud, dont l'E25 (Amsterdam-Luxembourg), avec l'avantage, pour LIEGE, de compléter sa rocade autoroutière sur laquelle aboutissent plusieurs autoroutes, d'améliorer les liaisons entre les quartiers situés �* la périphérie de la ville et de faciliter l'écoulement du trafic de pénétration urbaine grâce �* la construction d'un nouveau pont sur la Meuse. Cette liaison est une réalité depuis juillet 2000.
Le passage d'une vallée encaissée comme celle de la Meuse �* hauteur de LIEGE demandait la construction d'infrastructures complexes. Entre CHENEE et BURENVILLE (4 km # ), on ne trouve en effet qu'une succession d'ouvrages d'art importants :
- tunnel des Grosses-Battes (376 m),
- tranchée ouverte des Grosses-Battes (480 m),
- tunnel de Kinkempois (635 m),
- pont haubané du Pays de Liège (327 m),
- tunnels de Cointe (1639 m dans le sens Bruxelles-Ardennes et 1511 m dans l'autre sens),
- viaduc des Guillemins (jonction avec le tronçon de l'A602 existant, au-dessus des voies de chemin de fer).
|
m.a.w. 4 km # waarvan 3 tunnels voor een totaal van 2,65 km, waarom gaat dat eigenlijk door Brussel of wie weet Antwerpen niet ?
Heeft dat iets met de hoogte (water-bodem) te doen ? Of is het gewoon financieel ?
Citaat:
http://www.ademloos.be/nieuws/vlaams...-onder-brussel
Vlaamse regering bekijkt megatunnel onder Brussel
Het Vlaams Verkeerscentrum onderzoekt alternatieven voor een verbreding van de Brusselse Ring, zoals een tunnel onder de hoofdstad of een tweede grote ring.
In het Vlaams Parlement is er vandaag een hoorzitting over de plannen van de Vlaamse regering om de Brusselse Ring te verbreden. De mobiliteitsstudie die door de regering is besteld wordt besproken. Er zijn drie basisscenario's. In het eerste geval blijft de Ring onveranderd. In het tweede wordt alleen de 'zone Zaventem' tussen het knooppunt van de E40 in Sint-Stevens-Woluwe en de E19 in Machelen verbreed. En in het derde wordt de hele noordelijke ring aangepast. De Vlaamse regering wil dat laatste scenario nu vergelijken met enkele 'grote alternatieven'. Zo zal ook de impact worden onderzocht als er een tunnel van 15 kilometer onder de hoofdstad komt, van het aanknopingspunt van de E40 in Groot-Bijgaarden tot in Sint-Stevens-Woluwe. Een tweede alternatief is een 'tweede grote ring', van Aalst over Mechelen naar Leuven. Tot slot wordt ook de mogelijkheid onderzocht van een tunnel van de E40 in Sterrebeek naar de luchthaven en een rondmaking van de zuidelijke ring, met onder meer een ondertunneling van het Zoniënwoud. De kans dat een van de 'mega-alternatieven' het haalt, lijkt klein. (DEY)
Yves Delepeleire
Het Nieuwsblad 18-03-2010
http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=G9D2NMVIE
|
Ik lees nergens dat het technisch onmogelijk is.
En doordachte
open tunnels
(niet boren) aanleggen gaat altijd:
Citaat:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...ssel/1.1581797
vr 22/03/2013 - 08:24 Belga, Dirk Reynaers
Er komt een tram- en wegtunnel onder het Meiserplein in Schaarbeek. De Brusselse ministerraad heeft daar een principeakkoord over bereikt. De tunnel zelf zal 224 miljoen euro kosten, met daarbovenop nog eens 25 �* 30 miljoen euro voor de heraanleg van het Meiserplein. De werken starten in 2019 en zullen minstens drie jaar duren.
Tijdens een studie werden vier scenario's onderzocht voor de heraanleg van het Meiserplein. De combinatie van een tram- en wegtunnel is volgens de regering de beste optie. De dubbele tunnel maakt bovengronds ruimte vrij op het Meiserplein, waar de voetgangers en fietsers van moeten profiteren.
Belga
"Momenteel zijn er drie tramlijnen die bovengronds rijden, mekaar kruisen en voortdurend vastzitten in het autoverkeer. Twee van die drie lijnen zullen ondergronds gaan", zegt Brussels minister van Openbare Werken en Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V, kleine foto) aan Radio 2 Vlaams-Brabant. Met de komst van de tunnel zou elke reiziger bijna 2,5 minuten winnen.
De wegtunnel krijgt twee rijrichtingen die een ondergrondse verbinding mogelijk maken tussen de Reyers- en de Leopold III-laan. "Dit zal ook zeer goed zijn voor de omliggende woonwijken", aldus Grouwels. "Want er wonen in die buurt zeer veel mensen."
De Brusselse regering zal haar bevindingen verder overmaken aan het samenwerkingsakkoord Beliris, dat met de verdere studie van het project is belast. Als alles volgens plan verloopt, zullen de werkzaamheden aanvatten in 2019. De bouw van de dubbele tunnel en de bovengrondse heraanleg van het Meiserplein zal zeker drie jaar in beslag nemen.
|
Als men voor *400 miljoen fietspaden* aanlegt in Vlaanderen dan moeten die 250 miljoen voor Schaarbeek ook kunnen.
**
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...ietspaden.aspx