Ik zou misschien voor de arme gezinnen (dat ze een inkomstennorm bepalen) de HUIDIGE situatie laten behouden. dwz : betalen naar de huidige norm voor alle reeds geboren kinderen.
Vanaf 2014 geldt de nieuwe norm voor alle dan geboren kinderen. Dan weten ze dat het geen zin heeft om meer kinderen te nemen dan ze zich kunnen permitteren: het kindergeld is geen extra bron van inkomsten meer.
Geen uitzonderingen voor de lage inkomens, want het zijn net die inkomen die kinderen nemen omwille van het kindergeld en niet andersom.
Bied gratis sterelizatie of gratis pil aan voor die mensen uit lage inkomensgezinnen.
Voor nieuw samengestelde gezinnen:
Ten eerste vind ik het sowieso niet netjes dat kinderen uit twee gezinnen worden samengeteld voor het behalen van de extra kinderbijslag: dit zijn kinderen met in feite 4 ouders en dus 4 inkomens, waarom moeten die extra krijgen?
Origineel werd kinderbijslag toegekend aan de moeder. Wel, dat men voor de berekening van de hoogte van het kindergeld ook eens terug rekening houdt met de moeder van de kinderen in die nieuw samengestelde gezinnen: die moeder deelt dan het kindergeld met de vader, of het wordt op de gezamenlijke kindrekening gestort. Maar geen samenvoegen met kinderen uit drie andere verschillende gezinnen aub (tenzij ze van dezelfde moeder zijn).
ma A + pa B = 2 kinderen
ma A + pa C = 1 kind
-----> ma A heeft 3 kinderen en krijgt kindergeld voor 3 kinderen
ma A = pa D = 0 kinderen, maar
pa D had 3 kinderen met ma E
ma E krijgt kindergeld voor 3 kinderen
lijkt me iets logischer dan dat ma A + pa D voor 6 kinderen mogen ontvangen!
|