Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
Ik zal uw Wiki nu eens vlug gebruiken.
Historiciteit.
Archeologische bewijzen voor koning David en zijn wereld zijn er nauwelijks; in feite is er over de periode tussen de zestiende en de achtste eeuw v.Chr., ondanks vele opgravingen en onderzoekingen, maar heel weinig gevonden. De bevolking van de landstreek Judea bestond waarschijnlijk slechts uit enkele duizenden nomadische herders. Steden zijn niet gevonden, wel een twintigtal dorpen. Of er in de tijd van David (dat zou dus de tiende eeuw zijn) een staat in Palestina bestond is omstreden; er zijn zelfs geen potscherven uit deze tijd bekend. Wel bestaan er inscripties uit ongeveer 850 v.Chr. (Tel Dan-stele, Mesa-stele) waarop het heersershuis van Israël als 'Huis van David' omschreven wordt - maar ook deze interpretaties worden aangevochten.
|
Zoals je al zult gemerkt hebben ben ik steeds voorzichtig met beweringen waar men nog geen uitsluitsel over heeft, m.a.w. het is best mogelijk dat er een stamhoofd/warlord bestaan heeft onder die naam. Een link die al jaren in mijn bladwijzer zit, zegt hierover het volgende:
http://www.pbs.org/wgbh/nova/ancient...ing-david.html
En heb je het boek " De bijbel als mythe " van Finkelstein & Silberman al gelezen ? Deze geven verslag van de huidige stand van zaken i.v.m. de archeologie in Israël.