Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton
Zoals je al zult gemerkt hebben ben ik steeds voorzichtig met beweringen waar men nog geen uitsluitsel over heeft, m.a.w. het is best mogelijk dat er een stamhoofd/warlord bestaan heeft onder die naam. Een link die al jaren in mijn bladwijzer zit, zegt hierover het volgende:
http://www.pbs.org/wgbh/nova/ancient...ing-david.html
En heb je het boek " De bijbel als mythe " van Finkelstein & Silberman al gelezen ? Deze geven verslag van de huidige stand van zaken i.v.m. de archeologie in Israël.
|
Ik zeg gewoon dat er wetenschappers zijn die met degelijke argumenten in de hand opperen dat zo iemand als David nooit heeft bestaan. En zij zeggen dat omdat er nergens archeologische aanduidingen te vinden zijn dat hij heeft bestaan. Dat de bevolking in die tijd bestond uit nomaden, dat er geen steden waren, enkel (vermoedelijk kleine) nederzettingen. Dat er dus geen sprake kan zijn van een David zoals die ons wordt gepresenteerd in het O.T. . Eigenlijk komt het neer, dat wat in het O.T. staat, nadien verzonnen, fictieve verhalen zijn. Zelfs het bestaan van een 'David als persoon' is absoluut niet zeker.
En als dat laatste zo is, dan heeft heel de 'messiaanse gedachte en de zogenaamde afstamming van David' een behoorlijk probleem.