Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M
Gemiddeld waren in de seventies (Vietnam) 300 bommen nodig om een doel als een brug te vernietigen.
Niet zo slecht dan vanaf 25.000 voet een tank met één bom vernietigd 
|
....klopt...totdat laat in de Vietnamoorlog,in 1972 dacht ik,Phantoms de klus klaarden met de eerste versies van de lasergeleide bommen....
Sedertdien is de ontwikkeling daarvan zo ver gegaan dat er bommen zijn die niet specifiek meer een laserdoelaanwijzer nodig hebben,een camerabeeld en (militaire-)gps coordinaten zijn ook goed....
Maar kom,de F-35 kan dat dus ook al......sort of....
Ondertussen rekende Textron Air-land systems voor(google maar eens) dat men operaties in Irak,Afghanistan,of elders,waar er feitelijk geen luchttegenstand meer was,deed met F-16's voor een veelvoud van de operating costs die ze voorspellen met hun scorpion..(een toestel waar de USAF geen enkele behoefte voor voorspeld heeft,dat dus door de fabrikant geheel op eigen kosten ontwikkeld,)
Het is een beredeneerde gok,men gokt dat ook in de VS,waar er nu reeds zware budget-costs zijn,behoefte zal ontstaan aan een dergelijk toestel om het WERK uit te voeren,in plaats van vooral te dreigen dat men bepaald zeldzaam werk zou uitvoeren.
De USAF ging er totnogtoe van uit dat ze een "high"-"low" model hadden,waarbij de F-22 Raptor de ultieme,de high,capaciteit was,speciaal als jager,en de F-35 als "low" ,als manusje van alles.
De bouw van de F-22 is gestopt op 189 stuks,het toestel is niet volledig operationeel(!!!),de VS heeft nog steeds hun hordes F-15's nodig voor het "high" end werk.....en de F-35 is ook van geen kanten klaar en men zal er beslist ook niet de voorziene aantallen voor KUNNEN kopen....Operating costs...wel...ander onderwerp...
Bovendien rekent Textron er op dat de uitbatingskosten,ook van de F-35 ,zo "prohibitief" zullen zijn dat ze niet veel vlieguren zullen kunnen maken....
"enter" een merkelijk goedkoper toestelletje.....
De scorpion zal voorzien zijn van 2 bemanningsposities,maar eentje is genoeg voor alle vliegoperaties,de tweede kan optioneel mee voor specialistsiche taken...
Het toestel is NIET "fly-by-wire" maar men denk nu reeds aan een later updgrade zodat de scorpion ook als "onbemand" toestel kan ingezet worden (lap....weeral een idee,een toestel dat naar keuze bemand/dubbel bemand/onbemand zou kunnen vliegen!)