Los bericht bekijken
Oud 1 oktober 2004, 21:29   #17
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Indien we Brussel moeten afstaan om een Vlaamse onafhankelijke staat te bekomen, dan ben ik bereid om deze te betalen.
Het is zelfs zo dat een onafhankelijk Vlaanderen zónder Brussel (maar niet omdat we dat weigeren natuurlijk) meer kans op slagen heeft om Brussel te winnen dan Brussel te winnen binnen de Belgische contrafederatie om dan de onafhankelijkheid uit te roepen.

Brussel heeft altijd al de tendens gehad om de kant van de "sterkste" te kiezen. Binnen België, dus als we wachten op Godot... euh Brussel, kunnen we dus wachten tot we een ons wegen, want de Franstaligen zijn, zeker gezien hun macht in verhouding tot hun demografische situatie, de sterksten.

In een Vlaamse context is Vlaanderen de sterkste, omdat politieke sterkte binnen een Belgisch verband er niet meer toe doet, eenvoudigweg omdat het niet meer bestaat. En de realiteit is dat Vlaanderen economisch sterker staat, en infrastructureel (ring van Brussel, luchthaven Zaventem staan in VL) en socio-economisch er het sterktste bij aansluit...

Twee andere figuren uit de Vlaamse Beweging zijn al tot die conclusie gekomen. De eerste is Guido Tastenhoye van het Vlaams Blok (niet zo belangrijk), de andere is Ivan Mertens, het genie van Vlaanderen Vlagt.

Citaat:
Indien Brussel toch bij Vlaanderen zou gaan bij een Vlaamse staat, dan zou het Vlaams Parlement de facto tweetalig moeten worden, aangezien er ook Franstaligen - via Brussel - in het Vlaams - dan enig parlement natuurlijk - zouden kunnen zitten.
Mnja... Brussel is tweetalig, Vlaanderen is Nederlands. In principe moeten die vertegenwoordigers ook Nederlands kunnen.