Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Daarom -als de gelegenheid zich ooit zou voordoen- zou ik secessierecht geven aan alle deelstaten.
Feit is dat de Walen zich nooit echt blij hebben getoond in een Heel-Nederlandse context. De Unie van Atrecht was daar al een voorbeeld van, en de Belgische Revolutie nogmaals. Dat zijn twee vormen van staatkundig separatisme met de rest van de Nederlanden. In België ging dit separatisme gewoon door op andere vlakken, tot en met het boegeroep op een samenwerking tussen Sabena en KLM. Men koos liever Air France. De gevolgen zijn bekend: Sabena is failliet... Ook de Benelux kan rekenen op veel Waalse blokkeringen...
Ik ben dus ook sceptisch, maar ik zie niet in waarom we het niet zouden proberen. En dat secessierecht, aangevuld met afstotingsrecht, opdat men de boel weer niet zou gaan verzieken in zijn totaliteit...
|
Proberen kan altijd natuurlijk. Maar het feit dat de Benelux nooit verder is gekomen dan een douane-unie en een ministeriële praatgroep geeft al aan dat Wallonië er geen zin in heeft. Anders had de Benelux allang kunnen uitgroeien tot een confederatie, een EU in het klein.
Overigens vind ik het afstotingsrecht niet echt netjes. Als het aan populistisch Nederland ligt, zouden de Antillen en Aruba dan dezelfde dag nog afgestoten worden. En dan krijg je ook op kleinere schaal discussies over welke gebieden we wel kunnen missen. Dat is dan geen zelfbeschikkingsrecht maar onderschikkingsplicht.