Los bericht bekijken
Oud 20 november 2013, 17:20   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Brusselse Regering : Gewest steunt aanleg gemeentelijke fietspaden

Het Brussels Gewest geeft extra financiële steun aan de 19 Brusselse gemeenten voor de aanleg van de gemeentelijke fietspaden. Voortaan kunnen de gemeenten ook subsidies aanvragen voor de aanleg van gemeentelijke fietsroutes, het aanbrengen van fietsmarkeringen en het installeren van fietsmeubilair. Bestaande subsidies blijven van kracht of worden versterkt. Dat meldt Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille.

“Het mobiliteitsbeleid van de gemeenten is onlosmakelijk verbonden met de mobiliteitsuitdagingen van het Gewest. Om die uitdagingen aan te gaan en om een coherent mobiliteitsbeleid te voeren verhoogt het gewest de steun aan de gemeentelijke mobiliteit”, aldus Bruno De Lille.

De staatssecretaris voor Mobiliteit zet dan ook al enkele jaren in op een sterke samenwerking met de gemeenten.

Zo is de steun voor de gemeentelijke fietsboxen een succes: Jette en Schaarbeek plaatsten al fietsboxen, Elsene installeerde fietsstangen. Nog andere gemeenten hebben al een zeer concrete interesse getoond voor de fietsboxen. Intussen bestaan er in een aantal gemeenten zelfs wachtlijsten met inwoners die zo’n fietsbox in hun buurt willen hebben. Om die reden worden de subsidies voortaan jaarlijks uitgereikt in plaats van tweejaarlijks.

Ook de gewestelijke steun voor een Europese audit van het gemeentelijk fietsbeleid (een BYPAD of Bicycle Policy Audit) wordt al enkele jaren goed door de gemeenten benut. De BYPAD is een kwalitatieve studie die probleemgebieden analyseert, nieuwe werkvelden en mogelijke verbeteringen aanduidt en duurzame oplossingen uitwerkt om zo het fietsen in de gemeenten veiliger, comfortabeler en nog sneller te maken.

Naast deze subsidies komt er nu dus ook financiële ondersteuning voor de aanleg van gemeentelijke fietsroutes, het aanbrengen van fietsmarkeringen en het installeren van fietsmeubilair.

“Fietsen is meestal de snelste en efficiëntste manier om je door Brussel te verplaatsen. Het Gewest heeft van het fietsbeleid één van de prioriteiten van het Gewestelijk Mobiliteitsplan Iris2 gemaakt. Om ook lokaal een versnelling hoger te schakelen, versterken we nu de steun aan de gemeenten”, besluit Bruno De Lille.


Jelle Boone
Communicatie

Kabinet van Staatssecretaris Bruno De Lille

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden