Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
Hahaha. Pieter Geyl. Die zal wel een objectief relaas geven! Els Witte zegt trouwens al heel wat anders dan wat u insinueert. Maar we kennen mensen zoals u met hun typische Groot-nederlandse vooringenomenheid.
|
In je eerste versie was het Gaston Durnez, nu is het Els Witte... Is dit de finale versie?
Ik kan me trouwens niet herinneren beweerd te hebben dat Els Witte hetzelfde zegt als ik. Ik was aanwezig op haar lezing over
De Belgische revolutie van 1830 in de Koninklijke Academie voor Taal- en Letterkunde te Gent op 30 september 2012. Daar werd vanuit het publiek de vraag gesteld:
Zou de onvrede met de "Randstadregering" in Nederland en de stromingen die in België heersen om Vlaanderen af te scheiden de mogelijkheid in zich dragen om de provincies Brabant en Limburg in te richten? Els Witte maakte zich daar met een kwinkslag vanaf:
Historici houden zich gewoonlijk bezig met het verleden. Zij is trouwens bezig met een studie over het Orangisme.
Hetzelfde geldt voor de andere geschiedkundigen die ik gelezen heb. Door het feit dat ze zich niet wagen aan toekomstvoorspellingen spreken ze mekaar ook niet tegen. Ze houden zich aan feiten, maar dan wel álle feiten, ook de feiten die jij en je geestesgenoten zedig verzwijgen. De lessen die ik en mijn geestesgenoten daar voor de toekomst uit trekken houden niet alleen rekening met wat er misliep om herhaling te vermijden, maar pikken ook op wat ons allen in Noord én Zuid vooruit had kunnen helpen en nog steeds vooruit kan helpen. Tot spijt van wie het niet kan of niet wil begrijpen.