Ik heb hier veel gelezen over de zin en onzin van diploma's, maar heb nergens het punt zien aanraken waarom werkgevers recent behaalde diploma's vragen.
Dit heeft namelijk zeer weinig te maken met de directe job zelf, maar met het kunnen omgaan met stress en op de hoogte zijn van de moderne technologie.
En het heeft ook te maken met het nog snel kunnen aanleren van nieuwe technieken.
Een technicus die geen PLC kan programmeren is tegenwoordig onbruikbaar.
Een hoofdlasser die geen pc kan gebruiken voor opzoekingen is onbruikbaar.
Een tekenaar die geen berekeningen kan maken en geen tabellen kan opzoeken en lezen is onbruikbaar.
Om jullie een eenvoudig voorbeeld te geven en jullie mogen het zelf ook opzoeken.
4 leerlingen mechanica/autotechnologie moeten als eindwerk een graafkraan herstellen.
De machine die zij ter beschikking krijgen is een Komatsu PC 01 A1.
Geen vraagbaak aanwezig en ook geen onderdelenboek, noch enige technische gegevens.
Zij mogen pas beginnen aan hun opdracht nadat zij de technische gegevens en vraagbaak heeft bezorgd aan zijn mentor.
De leerlingen moeten de opdracht met 4 uitvoeren. Ze kunnen dus met 4 overleggen en uitzoeken hoe ze aan de nodige gegevens geraken.
Het zijn 4 pracht mechaniekers, maar ze zijn nog steeds niet kunnen beginnen aan hun eindwerk, want ondanks het feit dat ze de opdracht kregen op de eerste schooldag van het schooljaar 2013-2014, hebben ze nog steeds de technische gegevens en de vraagbaak of het onderdelen boek niet kunnen voorleggen.
Deze jongens komen voor mij dus niet in aanmerking om ooit een leidinggevende functie in te vullen of om als zelfstandige technieker op de baan gestuurt te worden.
En ik ben er bijna zeker van dat vele die gestopt zijn met leren, ook niet in deze opdracht slagen.
En dat is de reden waarom werkgevers recente hoger diploma's vragen.
Al de rest kan je op de werkvloer leren, maar nadenken is iets dat je jong moet leren en moet blijven onderhouden.
|